In New York mogen kappers geen prijsverschil maken op basis van gender: waarom betalen vrouwen eigenlijk meer dan mannen?
In New York is de zogenoemde ‘pink tax’ afgeschaft. Hierdoor worden mannen en vrouwen gelijkgesteld: voor een product of behandeling moeten ze evenveel geld op tafel leggen. En dat is voor een bezoekje bij de kapper niet anders. Opvallend, want bij ons betalen vrouwen nog altijd meer voor een knipbeurt dan mannen. Hoe komt dat eigenlijk?
Wereldwijd moeten vrouwen vaak meer geld neertellen dan mannen voor dezelfde producten. Denk maar aan deodorant, scheermesjes of scheergel. Dat fenomeen wordt de pink tax genoemd en staat al lang ter discussie. In New York is er nu officieel komaf mee gemaakt: sinds deze maand is er een verbod op de pink tax.
Dat betekent dat je prijskaartjes niet meer mag baseren op geslacht. Ook niet bij de kapper. Een uniforme richtprijs wordt ingevoerd: het bedrag dat je moet betalen, wordt enkel en alleen bepaald door hoeveel tijd en moeite de kapper geïnvesteerd heeft. Een vrouw met een korte coupe die haar puntjes wil laten knippen, zal dus evenveel moeten betalen als een man met hetzelfde kapsel en dezelfde eisen.
En bij ons?
Ook in onze contreien leidt het prijsverschil bij de kapper vaak tot vurige discussies. In Nederland was er dit jaar nog een discriminatiezaak over dit onderwerp. Het College voor de Rechten van de Mens, een onafhankelijke toezichthouder op de mensenrechten, adviseerde kapperszaken bij onze noorderburen om voortaan met gedetailleerde prijslijsten aan te tonen waarom de behandeling van vrouwenharen duurder kan uitpakken dan een knipbeurt voor mannen. Op die manier zou men kunnen vermijden dat salons zich schuldig maken aan discriminatie op grond van geslacht.
In ons land klaagt het Instituut voor de gelijkheid van mannen en vrouwen de prijskloof aan. “Vrouwen moeten een ‘mannenkapsel zonder allerlei producten’ kunnen vragen en krijgen”, meent adjunct-directeur Liesbet Stevens. “Andersom zouden mannen die hun lange haren willen laten wassen, kleuren, knippen, brushen en nog wat gel erbij dezelfde prijs moeten betalen als vrouwen die dat soort service willen. Kapsels kunnen zeker verschillen, maar een haar is nog steeds een haar", zo vertelde ze eerder in een interview met onze collega’s van De Morgen.
Oorsprong
Waar komt dat onderscheid eigenlijk vandaan? Oorspronkelijk merkten kappers dat vrouwen meer aandacht besteedden aan hun uiterlijk. Ze gingen vaker bij de kapper en die had ook meer tijd en technische knowhow nodig voor vrouwenkapsels. Dat zijn allemaal zaken die het prijskaartje deden stijgen. Alleen zijn mannen tegenwoordig steeds meer met hun uiterlijk bezig. Ook zij gaan vaker naar de kapper en vragen daar geregeld naar een specialere snit.
Desondanks gelooft Jef Vermeulen, de ondervoorzitter van de unie van Belgische kappers, dat het gros van de kappers eerlijk te werk gaat en zeer bewust zijn prijs bepaalt. “De waarheid is dat je dan gemiddeld altijd duurder zal uitkomen voor een vrouw. De technieken zijn nu eenmaal complexer, de coupes meestal ingewikkelder. Zelfs bij kort haar.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
-
Dankzij Beyoncé leeft de cowboylook meer dan ooit, hoe draag je die zelf? “De trend is nooit weggeweest”
Kunnen we ons voorbereiden op een zomer vol cowboyboots en yeehas? De cowboystijl verovert het straatbeeld. Sinds de release van Beyoncés nieuwste album is het aantal zoekopdrachten naar ‘cowboyhoed’ zelfs met 212,5 procent gestegen. Moderedacteur David Devriendt legt uit hoe je de trend toepast in je eigen kleerkast. -
Wordt de tepel het onmisbare mode-accessoire dit jaar?
Ze doen al een tijdje van ‘free the nipple’ in de modewereld. Maar dit jaar staan borsten en vooral tepels op catwalks en rode lopers nog feller in de kijker dan ooit. Lopen we straks allemaal ongegeneerd zo rond? Moderedacteur David Devriendt reageert. “Het is een statement, maar tegelijk ook iets heel natuurlijk.” -
-
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
PREMIUM7
Populaire kledingketen Monki stopt met aanbod voor grote maten: “Was die body positivity dan toch maar platte commercie?”
De Zweedse kledingketen Monki rolde ooit met een reclamecampagne de rode loper uit voor vrouwen met een maatje meer, maar haalt nu de grote maten weer uit de rekken. Officieel omdat er weinig interesse is, al geloven modekenners dat niet. Is plussize misschien ‘uit de mode’? “Dit zal weer tot extra eetstoornissen leiden”, waarschuwt Finne Smets, styliste met een maatje meer. -
“Eleganter dan een sneaker, minder ordinair dan een naaldhak.” De schoen van je oma breekt door als supertrend
-
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
Ben jij een lente, zomer, herfst of winter? Let op: het gaat hier niet om seizoenen, wel om welke kleuren je staan. Dat ontdek je in ruil voor zo'n 200 euro na een ‘kleuranalyse’ bij een expert — nu weer een ware rage. Een goed middel om slimmer te shoppen of quatsch die je kleerkast beperkt? We spreken een believer en een non-believer. “Bij de juiste tint oogt je blik meteen frisser. Je gebit ook.” -
Amper 7 euro en prachtig bij mensen met deze kleur ogen: burgundy mascara is nu superpopulair
Met miljoenen views en talloze lovende recensies is burgundy - ofwel bordeauxrode mascara - de nieuwste beautysensatie op sociale media. En daar zijn goede redenen voor. “Het is dé perfecte mascara voor mensen met deze kleur ogen.” Maar hoe shop je de beste (burgundy) mascara voor jezelf? Beautyredactrice Sophie Vereycken geeft advies. -
PREMIUM
Onze redactrice gaat undercover bij de BV-kapper van Pommelien Thijs: “‘Graag een glaasje bubbels?’ Het is 10 uur ’s óchtends”
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Maria Leten
Pako Dvorzak