Direct naar artikelinhoud
Coronavirus

Berlijn heeft duidelijke boodschap voor iedereen die geen mondmasker draagt, maar niet iedereen kan die smaken

Berlijn heeft duidelijke boodschap voor iedereen die geen mondmasker draagt, maar niet iedereen kan die smaken
Beeld RV

Het stadsbestuur en de toeristische dienst van Berlijn hebben een controversiële advertentie gelanceerd om aandacht te vragen voor de kwetsbaarsten tijdens de coronacrisis. In beeld is een oude vrouw die haar middelvinger opsteekt naar iedereen die geen mondmasker draagt. Niet iedereen kan de campagne evenwel smaken.

De advertentie is een samenwerking van de senaat – zoals het stadsbestuur van de Duitse hoofdstad wordt genoemd – en toerismeorganisatie Visit Berlin. Ze verscheen in enkele lokale kranten, maar verspreidde zich al snel naar sociale media. Daar werd ze onder meer “beledigend” genoemd.

Volgens Visit Berlin maakt de advertentie deel uit van een grotere campagne en moet ze iedereen eraan herinneren om de coronaregels op te volgen in de stad. “De meeste inwoners van Berlijn en bezoekers respecteren de regels, maar sommigen doen dat niet. Zij riskeren de levens van oudere mensen en anderen die kwetsbaar zijn voor het virus”, aldus woordvoerder Christian Tänzler in enkele Britse media. “We wilden dat onder de aandacht brengen. Daarom hebben we voor een provocerende boodschap gekozen.” 

Visit Berlin drukt er verder op dat inwoners van Berlijn bekendstaan om hun directe communicatie en hun imago van buitenstaanders, ook wel bekend als de ‘Berliner Schnauze’.

‘Complete mislukking’

Niet iedereen is overtuigd. Dat het stadsbestuur mee achter de campagne zit, wekt wrevel op. “De senaat denkt blijkbaar dat het beledigen van mensen een interessantere strategie is dan strikte en duidelijke regels waarvan de naleving goed wordt gecontroleerd”, aldus de hoofdredactie van de Berlijnse krant Der Tagesspiegel, die de advertentie “een complete mislukking” noemt.

Het stadsbestuur en de toeristische dienst van Berlijn hebben een controversiële advertentie gelanceerd om aandacht te vragen voor de kwetsbaarsten tijdens de coronacrisis. In beeld is een oude vrouw die haar middelvinger opsteekt naar iedereen die geen mondmasker draagt. Niet iedereen kan de campagne evenwel smaken.Beeld RV

De oppositie in Berlijn – met onder meer de CDU van bondskanselier Angela Merkel – noemt de situatie dan weer “te ernstig voor domme grappen”. De regering in de stad bestaat uit een coalitie van sociaaldemocraten (SPD), socialisten (Die Linke) en groenen.

Visit Berlin heeft intussen al laten weten dat ze niet van plan is om het campagnebeeld nog te gebruiken. Der Tagesspiegel merkt fijntjes op dat het zijn doel sowieso bereikt lijkt te hebben.

Verscherpen

Duitsland maakte vandaag bekend dat het plannen heeft om de coronamaatregelen te verscherpen in regio’s met een hoge besmettingsgraad. De grens wordt daarbij verlaagd naar 35 besmettingen per 100.000 inwoners.

Woensdag kwamen er meer dan 5.000 nieuwe besmettingen bij in 24 uur. Dat was een stijging van meer dan 1.000 in vergelijking met dinsdag. Het is van april geleden dat het er nog zo veel waren. Er zijn in Duitsland al bijna 10.000 mensen overleden aan het coronavirus sinds de uitbraak.