Vlaams minister Diependaele (N-VA): “Brusselse stadstol is pestbelasting voor de Vlaming”
Voor Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) zorgt de Brusselse regering met de invoering van een stadstol voor "een pestbelasting voor de Vlaming". Zijn collega van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld) reageert minder negatief maar waarschuwt dat "de Vlaamse pendelaar niet gediscrimineerd mag worden".
Minister Diependaele wijst erop dat door de invoering van de stadstol er bovenop de jaarlijkse transfers en ook de zesde staatshervorming (ruim een half miljard), er opnieuw middelen van Vlaanderen naar Brussel vloeien, wat voor de N-VA-minister onaanvaardbaar is. Een leerkracht die in het Brussels Gewest in het Nederlandstalig onderwijs werkt, "en sowieso Brussel al moeilijk kan bereiken met het openbaar vervoer", wordt volgens Diependaele de dupe van de stadstol.
De Tijd citeerde vanmorgen documenten van de Brusselse administratie waaruit moet blijken dat de Brusselse stadstol een half miljard euro moet opbrengen. Vanaf 2022 moet op alle wegen in het Brussels Gewest een vaste tol worden aangerekend per wagen, aangevuld met een extra tarief per kilometer. De naam van het tolsysteem is SmartMove. Het tarief varieert met het tijdstip van het binnenrijden van de hoofdstad en het vermogen van het voertuig. Daar komt een tarief bij van 18 eurocent per kilometer tijdens de spits en 9 cent in de daluren. In het weekend en tussen 19 uur en 7 uur blijft het gratis.
“Brussel schuift factuur door naar Vlaanderen”
De minister wijst er nog op dat Vlaanderen zijn verkeersfiscaliteit vergroend heeft zonder de belastingen te verhogen. "Wij hebben dus ons huiswerk gemaakt. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de oefening voor autofiscaliteit duidelijk nog niet gemaakt, en schuift nu de factuur daarvoor doodleuk door naar Vlaanderen".
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft vorige week zelf contact opgenomen met het kabinet van haar Brusselse collega van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) met de vraag om in overleg te gaan en ons minstens de juridische documenten te bezorgen, kondigt ze aan. "Ik wil het overleg met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alle kansen geven, maar laat mij duidelijk zijn: de Vlaamse pendelaar mag niet gediscrimineerd worden bij de stadstol die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil invoeren", stelt ze in een reactie.
“Pure belasting op kap van pendelaars”
N-VA-fractieleidster in het Brussels Parlement Cieltje Van Achter spreekt over een “pure belasting op de kap van de pendelaars”. Ze roept de regering op om de files aan te pakken: begin met een deftig fietsnetwerk, pak de overvolle trams en bussen aan, voer een reëel parkeerbeleid en zorg voor een betere doorstroming. De N-VA’ster vraagt zich ook af wat de impact van de stadstol zal zijn op de Brusselse economie.
Voor de MR komt de stadstol neer op een nieuwe taks op werk en brengt ze een zware slag toe aan Brussel en haar aantrekkelijkheid, stelt David Leisterh, Brussels parlementslid en voorzitter van de Brusselse MR-federatie. “Men trekt een fiscale muur op aan de ingang van Brussel zonder geloofwaardige alternatieven. De overgang moet worden begeleid met andere vervoersmodi en het aantal moet worden verhoogd, in plaats van altijd de fiscale druk op te voeren”, vindt hij.
“Nog niets beslist”
Het kabinet van Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open Vld) wijst naar het antwoord van de minister eerder deze maand in het Brussels Parlement. De regering heeft nog niets beslist, maar werkt aan een hervorming van de autofiscaliteit. Daarbij is het de bedoeling dat de belasting op bezit van wagen (belasting inverkeersstelling en verkeersbelasting) vervangen wordt door een belasting op het gebruik van wagen via een slimme kilometerheffing. Eens de beslissing genomen is, zal er overleg volgen met zowel de lokale actoren als met de andere gewesten. Daarnaast investeert de regering verder in mobiliteit.
Fractieleider in het Vlaams Parlement Chris Janssens (Vlaams Belang) laat weten een belangenconflict klaar te hebben liggen en dat in te dienen zodra het ontwerp rond de stadstol wordt ingediend in het Brussels Parlement: “De Brusselaars krijgen een compensatie - lagere belastingen op autobezit, terwijl de Vlamingen een extra belasting krijgen. Onaanvaardbaar.”
“Geen volwaardige alternatieven voor autopendelaar”
Ook de organisaties Febiac, Traxio en Renta, de belangenorganisaties voor de auto-invoerders en leasingmaatschappijen, noemen de stadstol een belastingverhoging waar geen sprake van mag zijn. Ze halen ook aan dat er onvoldoende tot geen volwaardige alternatieven en multimodale overstapparkings beschikbaar zijn voor de autopendelaar.
Bovendien creëert het systeem ongelijkheid tussen Belgische automobilisten, aldus de organisaties. “Inwoners van Brussel zullen geen belasting op inverkeerstelling of verkeersbelasting meer betalen, maar Vlamingen en Walen - zeker zij die naar Brussel pendelen voor hun werk - moeten tweemaal langs de kassa passeren: eenmaal voor belasting op inverkeerstelling en verkeersbelasting in de eigen regio en bovenop nog voor de tolheffing in Brussel.”
“De koepel Febiac-Traxio-Renta vraagt daarom een uniformisering voor het hele land: idealiter een budgetneutrale, slimme kilometerheffing voor iedereen, maar zeker geen cumul van belastingsystemen op de kap van burgers en bedrijven.”
CD&V: “We gaan ons hier met alle middelen tegen verzetten”
Concreet zou het gaan om een tol van zes euro per rit naar Brussel. “Hier is duidelijk sprake van een discriminerende maatregel”, voegt Vlaams fractieleider voor CD&V Peter Van Rompuy tot slot toe. “De Brusselaars zullen gecompenseerd worden door de afschaffing van de verkeersbelasting, maar de pendelende Vlamingen krijgen niets.”
“Brussel werd met de zesde staatshervorming al eens geherfinancierd voor ongeveer 500 miljoen euro. Hieronder valt onder andere de jaarlijkse mobiliteitsdotatie van 150 miljoen euro (boven op de zogenaamde Beliris-dotatie van 125 miljoen euro; nvdr) en de pendeldotatie van 44 miljoen euro.”
“Voor heel wat gezinnen loopt de rekening al snel op tot meer dan 100 euro per maand extra. De Brusselse regering kan niet eenzijdig zulke beslissingen opleggen. Laat ons verder investeren in openbaar vervoer en fietssnelwegen, maar tegen deze beslissing zullen wij ons met alle middelen verzetten.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gewapende mannen openen het vuur in Luiks dorp: negen verdachten opgepakt
-
Kunstenaar stelt standbeeld Leopold II in Brussel te koop: “Een waarschuwing”
Opvallend beeld aan het Troonplein in Brussel zaterdag. Het beruchte standbeeld van koning Leopold II bleek plots te koop te staan. Of zo lieten de bordjes rond het beeld toch uitschijnen. Het bleek om een stunt van conceptueel kunstenaar Pixie Pravda te gaan.Stad Brussel -
De Stem van Vincent Van Peteghem: “Als overheid moeten we ervoor zorgen dat de spaarrente omhoog gaat”
In de Stem Van Vlaanderen kom je te weten welke politicus jij bent. Ook Vincent Van Peteghem, minister van Financiën voor CD&V, doet mee aan de grootste stemtest van Vlaanderen. In de video hierboven ontdek je hoe hij antwoordt op enkele maatschappelijke dilemma’s. -
-
HET RAPPORT. Met onderscheiding geslaagd of gebuisd? Zo presteerden de Vlaamse ministers de afgelopen 4,5 jaar
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
27
PROMOJAGERS SUPERTIP. Albert Heijn pakt deze week uit met “zeer straffe promo's”: “Ik heb 122 euro bespaard”
Supermarktketen Albert Heijn is deze week de place to be, volgens Promojagers België. “Er zijn zeer straffe promo’s te scoren, waarbij je soms tot wel drie producten gratis krijgt”, aldus opper-Promojager Gunther Devisch. “Tijd om de voorraadkast aan te vullen.” -
PREMIUM10
Heidi De Pauw stopt na 20 jaar bij Child Focus: “Vorig jaar hadden we 32% meer verdwijningen: een signaal dat het niet goed gaat met de jeugd”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Brussel
Brusselse stadstol moet half miljard euro opbrengen
De Brusselse stadstol moet een half miljard euro opbrengen. Dat blijkt uit documenten van de Brusselse administratie die aan de regering zijn bezorgd, waarover De Tijd donderdag schrijft. -
PREMIUM23
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
Wat hebben een professionele basketbalclub, een Chinese start-up, het Antwerpse Sportpaleis en Bart De Wever gemeen? Samen vormen ze de puzzelstukken in een opvallend verhaal met wel héél hoge inzet: een gloednieuwe fabriek van liefst 300 miljoen euro en 600 werknemers in de Antwerpse haven. Al blijft de vraag: komt die er of komt die er niet? De Chinese spilfiguur reageert hier voor het eerst. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
16 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJonas HATEM
Ben Kabas
Theo Van Hoof
Francis potters
Marc Devuldere