Nestlé zet zijn watermerken in de etalage

Voedingsgigant Nestlé gaat op zoek naar kopers voor zijn Noord-Amerikaanse watermerken Pure Life en Poland Spring. Dat meldt het Britse agentschap Reuters op gezag van bronnen.

Het Zwitserse bedrijf is al langer bezig met een oefening waarbij de minst groeiende takken naar de exit geduwd worden. Nu lijken de gewone watermerken het slachtoffer van die strategie. Volgens de bronnen van Reuters moet de verkoop zo’n 5 miljard dollar opleveren. Tegen eind oktober verwacht Nestlé de eerste biedingen van geïnteresseerden.

Een mogelijke partij die interesse zou tonen, is het Nederlandse Refresco. De groep is naar eigen zeggen de grootste Europese producent van frisdranken en vruchtensappen, die ook aanwezig is in de Verenigde Staten. Een samenwerking met een financiële investeerder lijkt aan de orde.

Al bij zijn aanstelling in juni maakte Nestlé-baas Mark Schneider duidelijk dat hij de merkenportefeuille tegen het licht zou houden. De premium-merken, zoals Perrier en San Pellegrino, zouden wel aan boord blijven.

Zowel Nestlé als Refresco weigerde commentaar te geven aan Reuters.

Lees ook: Nestlé pompt 2 miljard euro in duurzame verpakkingen

Meer