De nieuwe Rolls-Royce Ghost: ‘instapmodel’ vol vorstelijk comfort met sterrenhemel in het plafond (en nu ook minder misselijkmakend stil)
Geen enkel model van Rolls-Royce was in de inmiddels 116-jarige geschiedenis van het Britse merk succesvoller dan de Ghost. En toch is het kostbare ‘instapmodel’ nu vervangen, door een nieuwe Ghost. Alles werd anders, behalve de paraplu in de deur en de Spirit of Ecstasy, zoals de sierlijke mascotte van Rolls-Royce heet die al sinds 1911 de enorme radiateur siert.
Laten we beginnen met de prijzen. Want om een nieuwe Ghost aan het wagenpark toe te voegen dien je minimaal 392.488 euro af te rekenen. Mocht je de standaard beenruimte onvoldoende vinden, dan biedt Rolls-Royce voor 430.406 euro de Ghost Extended aan. Die heeft 17 centimeter meer ruimte voor de passagiers op de achterbank. Dat maakt 2.230 euro per centimeter.
Praten over geld staat in de kringen van Rolls-Royce als ordinair te boek, dus daar houden we mee op. Maar niet voordat gezegd is dat de clientèle voor de prijs van een knap uitgeruste, nieuwe Mercedes S-Klasse aan opties kan kiezen bij Rolls-Royce, waarmee de prijs ver voorbij het half miljoen gaat.
Misselijk
Maar goed, daar krijg je dan ook iets voor. ’s Werelds meest comfortabele auto, en misschien ook wel ’s werelds stilste - al hebben de ‘sound engineers’ van Rolls-Royce er toch voor gekozen om interieurgeluid aan het binnenste van de Ghost toe te voegen.
Liefst honderd kilo geluidisolatie creëerde voordien een vrijwel geluidloos interieur in de Ghost. Maar wat bleek, passagiers achterin de Rolls raakten misselijk tijdens een rit, wat werd veroorzaakt doordat er beweging zichtbaar was, zonder enig bijbehorend geluid. De Britse ingenieurs hebben vervolgens besloten de schuimlaag uit de achterbanden te halen, zodat de banden enig rolgeluid het interieur laten binnendringen.
Bubbels
Je zit vorstelijk achterin. Uiteraard voorzien van alles wat een mens gelukkig maakt, zoals een koelkast met plek voor de juiste fles bubbels en de bijbehorende glazen, van kristal. Terwijl de voeten in het schapenwol verdwijnen kun je spelen met het nieuwe, uitgebreide multimediasysteem.
Pirelli-banden
Volgens Rolls-Royce zijn de kopers van een Ghost mensen die zich doordeweeks graag achterin laten chauffeuren. In het weekend pakken ze graag zelf het stuurwiel ter hand. Ze zullen ervaren dat de Ghost zich nauwkeuriger laat plaatsen dan voorheen, wat komt doordat de nieuwe Ghost op sportieve banden van Pirelli staat, de zogenaamde P Zero’s.
Om naast wat extra dynamiek ook het comfortniveau te laten toenemen, heeft Rolls-Royce een innovatieve, nieuwe wielophanging ontwikkeld. Natuurlijk is de Ghost met luchtvering uitgerust. Bovendien hebben de aanwezige schokdempers een extra demper gekregen. Deze dempt feitelijk de beweging van de schokdemper. Het laat zich raden dat er een ongekend soepel veergedrag is ontstaan.
Vliegend tapijt
Daarbij speurt ook een camerasysteem de weg af naar oneffenheden. De informatie die de camera verzamelt, wordt samengevoegd met informatie van het navigatiesysteem en bereidt het veersysteem voor op wat er onder de wielen gaat gebeuren. De 5,55 meter lange Ghost (9 centimeter langer dan zijn voorganger) rolt over een pokdalige weg alsof het een vliegend tapijt is.
Mede door vierwielaandrijving en besturing op alle vier de wielen lijkt het alsof je met een auto onderweg bent die niet eens zo vreselijk groot is. Knap, hoe Rolls-Royce een rijkarakter heeft gecreëerd dat eigenlijk helemaal niet past bij het formaat auto.
V12-motor
In een Rolls hoort een V12. Had de vorige Ghost een knaap van een twaalfcilinder met een slagvolume van 6,6 liter, deze nieuweling heeft 6,75 liter ter beschikking, wat leidt tot 571 pk. Dat blok draait ontzettend rustig rond, zo rustig dat je een euromuntstukje op z’n kant op het blok kunt zetten zonder dat het omvalt, terwijl de motor draait.
Bij Rolls-Royce zijn ze er overigens duidelijk over: dit is de laatste twaalfcilinder die is ontwikkeld. Een uitstervend ras, dit motortype. De volgende generatie Rolls-Royce zal volledig elektrisch zijn. Een hybride aandrijflijn als tussenoplossing zal er niet komen. Hybride is een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor, een compromis dus. Bij Rolls-Royce doet men niet aan compromissen.
Regen
Om het gewicht van de auto niet al te sterk te laten toenemen (plus 130 kilo), is bijzonder veel aluminium toepast. Zowel onderhuids, net als bij zijn grote broer de Phantom, alsook in de carrosserie. Probleem is echter dat aluminium zich niet zo gemakkelijk in scherpe vouwen laat buigen, vandaar dat de hoek van het dak dat aansluit op de achterruit en de achterste stijl handmatig is gebogen.
Rondom de zijruiten is de gebruikelijke regengoot aangebracht. Vrijwel elke auto heeft zo’n regengootje, dat voorkomt dat regenwater tijdens het rijden als beekjes over de zijramen stroomt, wat het zicht beperkt.
Bij Rolls-Royce gaat de zoektocht naar de ultieme precisie erg ver. Er is onderzoek gedaan naar hoe groot de grootste regendruppels zijn, die blijken 14 millimeter te meten. De regengoot meet 14,7 millimeter. Het is maar dat u het weet.
Verlichting
Rolls-Royce heeft een monumentale auto ontwikkeld en gebouwd. Hij moest een minder ‘aanwezig’ uiterlijk krijgen. Minder chroom, minder drukke lijnen in het plaatwerk, dus minder opvallend.
Maar of je echt anoniem door het leven gaat in een Ghost valt te betwijfelen. Al was het maar omdat de enorme grille in de neus nu voorzien is van verlichting, als een Heras-hekwerk waar een paar schijnwerpers op zijn gericht. Rolls-Royce heeft gekozen voor deze nieuwe verlichting omdat het bij de Europese wet verboden is om de Spirit of Ecstasy te verlichten. Een leuke gimmick waar de vorige Ghost mee kon worden uitgerust.
Nog zo’n unieke optie is de sterrenhemel in het plafond. Omdat het tijd was voor iets nieuws, kun je nu ook voor een sterrenstelsel in het dashboard kiezen. De nieuwe Ghost is per direct te bestellen en de eerste kopers krijgen dit jaar nog hun auto geleverd. Gelukvogels.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
-
Deze Rolls-Royce Cullinan is peperdure surfwagen met eigen plank
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Time-Out
Van de ultieme voetballersauto tot de geveilde Ford Mustang van Kompany: een greep uit het wagenpark van onze Rode Duivels
Met een Lamborghini Aventador SVJ ter waarde van een slordig half miljoen euro gooide Eden Hazard gisteren hoge ogen in Madrid. De laatste nieuwe ster aan het fonkelende firmament van dikwijls gepersonaliseerde superwagens van onze Rode Duivels. Al dan niet in gezinsformaat. Van de Bentley Continental GT, dé ultieme voetballersauto, tot de onlangs geveilde Ford Mustang van Kompany en de erg populaire Porsche Panamera: een greep uit het (bijzonder snel wijzigende) wagenpark van ‘Onze Jongens’. -
Woon.
Gekker wordt het niet: bij deze villa krijg je gratis een Rolls Royce en Ferrari
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeriryska kosynsky
Willy De Gieter
Peter Bevers