© LD

Waarom scholen bouwen als er oneindig veel klaslokalen leegstaan, in de vorm van kantoren?

In Limburg komen er 21 ‘scholen van morgen’. Waarom nog scholen bouwen? Om kinderen in te zetten, zal u zeggen. Juist, maar zijn er niet genoeg leegstaande gebouwen en ruimtes waar we deze kinderen onderwijs kunnen aanbieden?

Roland DUCHÂTELET, Ondernemer

Als ‘de ontwikkeling van de talenten en de persoonlijkheid van onze jeugd’ zou gebeuren door gewone ondernemingen die met elkaar concurreren, dan zou zo’n jonge ondernemer met een revolutionair onderwijsconcept het nooit in zijn hoofd halen om de weinige centen die hij als starter heeft te gebruiken om een school te bouwen. Want er staan oneindig veel klaslokalen leeg, in de vorm van kantoren. In Nederland staat liefst 50 procent van de kantoorruimtes in bedrijfspanden leeg. En hetzelfde geldt voor Hasselt, naar het schijnt, sinds Corda Campus daar veel huurders naar zich toe trekt. Wat is het verschil tussen bedrijfsruimtes en schoolruimtes? Overigens, waarom zou er op Corda Campus geen school kunnen komen? Daar is in ieder geval al een mooie refter. Scholen van de toekomst zullen vaak individueel met hun leerlingen - hun ‘klanten’ - werken, of tenminste in kleinere groepen. Soms thuis, soms in kleinere lokalen, af en toe in grote zalen, zelfs buiten op diverse locaties. Bijvoorbeeld in het ‘ei’ van de Corda Campus, het kunstproject waar Koen Vanmechelen mee bezig is.

Het zou overigens logisch zijn dat deze ‘vormingsondernemingen’ in de maatschappij/economie van vandaag bepaalde ruimtes - zoals vergaderzalen of auditoria - per halve dag zouden huren. Soms gebruiken gewone bedrijven die lokalen, soms ‘de school’.

In ons land is de onderwijsbusiness wat aantal werknemers betreft even belangrijk geworden als de industrie. Voeger werkten er minder mensen in het onderwijs en meer in de industrie. Vormingsondernemingen zijn ook zéér belangrijk voor de toekomst van onze welvaart. Maar er is weinig innovatie en ondernemerschap in die business. Gelukkig zijn er een paar eclatante uitzonderingen, vooral in Limburg. Maar het zou goed zijn als de Vlaamse regering de kans zou geven aan deze directeurs met een ondernemersmentaliteit om helemaal ondernemer te worden. Dat geldt ook voor volledig nieuwe onderwijsondernemers in spe, die willen bewijzen dat ze veel meer aan het menselijk kapitaal van onze jongens en meisjes kunnen toevoegen dan de beste scholen die er nu zijn.

Maar scholen bouwen? Er worden toch ook geen kerken meer gebouwd?

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer