E-commercereus Alibaba gaat Amazon achterna en koopt fysieke winkelketen

Het Chinese e-commercebedrijf Alibaba betaalt 28 miljard Hongkongse dollar (3 miljard euro) voor een belang van 72 procent in de Chinese winkelketen Sun Art. Eerder bezat Alibaba al 21 procent van de groep.

Opvallend aan de deal is dat Sun Art vooral fysieke winkelpunten heeft en geen gigantische online aanwezigheid heeft. Alibaba wil naar eigen zeggen dan ook consumenten bereiken die nog geen e-commerce ontdekt hebben en zijn aanwezigheid in verse voeding vergroten. Het komt daarbij natuurlijk ook goed uit dat het bedrijf zo extra opslagruimte ter beschikking krijgt.

Sun Art werd opgericht in 2000 en is eigenaar van de Franse winkelketen Auchan en het Taiwanese RT-Mart. Het telt bijna 147.000 werknemers wereldwijd. Sun Art wordt op dit moment nog gecontroleerd door de Franse familie Mulliez, die Auchan oprichtte. In 2019 was het bedrijf goed voor 14 miljard dollar aan omzet.

Amazon

In 2017 vormden Sun Art en Alibaba al een strategisch partnerschap om de winkels van de keten te digitaliseren. Dat kostte Alibaba toen 22 miljard Hongkongse dollar.

Alibaba gaat met de aankoop zijn Amerikaanse concurrent Amazon achterna. Die nam drie jaar geleden de gezondevoedingswinkel Whole Foods over om ook op de fysieke markt aanwezig te zijn. Voorlopig heeft de online winkel daar nog geen potten mee gebroken.

Meer