Supermarkten verkopen opnieuw meer wc-papier: "Maar geen hamstergedrag zoals in maart"

De supermarktketens zien dat de strengere coronaregels invloed hebben op ons koopgedrag. Droge voeding, diepvriesproducten, zeep en zelfs wc-papier komen weer vaker in een winkelkarretje terecht. Dat blijkt uit een rondvraag van het programma "De wereld vandaag" op Radio 1. Hamsteren zoals in maart gebeurt voorlopig niet. "We hebben voldoende stocks."

"Typische producten - toiletpapier hoort daarbij - wordt meer gekocht dan in andere periodes", zegt Roel Dekelver van Delhaize. "Ook diepvriesproducten en droge voeding zoals pasta en rijst worden op dit moment 15 procent meer verkocht dan gewoonlijk."

Bij concurrent Carrefour is een gelijkaardige trend te zien. "Mensen kopen veel dingen die lang goed blijven", zegt woordvoerster Aurélie Gerth. "Op die manier hoeven ze minder vaak naar de supermarkt. We zien dat mensen liever één keer grote boodschappen doen, dan meerdere keren per week voor kleinere aankopen komen."

Omdat restaurants en cafés gesloten zijn, willen we thuis onszelf graag culinair verwennen. "We zien dat kwalitatieve producten zoals verse vis of biologische groenten het nu enorm goed doen", aldus Gerth.

Ook Lidl noteert een flinke stijging in de verkoop van verse producten. "Dat wijst erop dat mensen zelf aan het koken zijn geslagen", zegt Isabelle Colbrandt van Lidl. 

We blijven in ons kot

Alle supermarkten zien dat klanten minder vaak naar de winkel komen en grotere hoeveelheden in één keer kopen. Maar ook iets anders valt op: "We zien dat 95 procent meer mensen hun boodschappen thuis laten leveren, tegenover dezelfde periode vorig jaar", zegt Roel Dekelver van Delhaize. Ook Carrefour ziet dat diensten waarbij je de boodschappen online koopt en enkel naar de winkel komt om een bestelling op te pikken heel populair zijn, net zoals een thuislevering.

Mensen zijn niet aan het hamsteren. En dat is ook nergens voor nodig: we hebben stocks genoeg.

Isabelle Colbrandt, Lidl

Alle supermarkten benadrukken dat de situatie niet te vergelijken is met het voorjaar. "Mensen zijn niet aan het hamsteren geslagen, en dat is trouwens nergens voor nodig: we hebben stocks genoeg", zegt Isabelle Colbrandt van Lidl.

Welke producten kopen we nu minder?

Niet alles wat er in de rekken ligt, komt ook sneller in ons karretje terecht. "We zien een duidelijke daling in de verkoop van on the go", zegt Roel Dekelver van Delhaize. "Belegde broodjes of wraps bijvoorbeeld. Nu mensen meer thuis werken hebben ze dat duidelijk minder nodig."

Bij Carrefour zien ze ook de verkoop van champagne dalen. "Champagne en borrelhapjes die daar vaak bij verkocht worden, doen het nu iets minder goed." Dat hoeft ook niet te verbazen, feestjes geven is op dit moment niet aan de orde.

Herbeluister het gesprek uit "De wereld vandaag"

Meest gelezen