IATA-baas: ‘EU-akkoord over sneltests in alle luchthavens en opheffing quarantaine voor passagiers mogelijk al deze maand’

Enkel de introductie van sneltests voor vertrek en het opheffen van quarantainemaatregelen op bestemming kunnen de luchtvaart redden. Dat zegt IATA-baas Alexandre de Juniac in een gesprek met de Franse zakenzender BFM Business.

De Juniac gaf ook drie alarmerende cijfers. Het internationale luchtverkeer bevindt zich in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar op minus 90 procent. In Europa is dat minus 65 procent. De gecumuleerde verliezen voor de sector tenslotte bedragen 85 miljard dollar.

Eerder deze week had de Juniac in een interview met de Spaanse krant El Mundo gezegd dat verschillende faillissementen in de sector ‘op handen’ zijn en dat ook luchtvaartmaatschappijen die in eerste instantie door hun overheid werden gered, het faillissement niet zullen kunnen voorkomen.

Volgens de Fransman ‘zijn alle bedrijven blootgesteld; er zijn grote groepen, kleine groepen, budgetvliegers… Jammer genoeg wordt iedereen getroffen, hoewel in sommige gevallen, de overheid weinig heeft ingegrepen, zoals in Latijns-Amerika of Afrika’. 

Wat betreft de Europese markt zegt de Juniac dat ‘low-cost bedrijven makkelijker overleven omdat ze een betere financiële situatie hebben en een lichtere kostenstructuur’. Hij voorspelt dat er ’op korte termijn minder spelers zullen zijn, hoewel dit een sector is die voortdurend in beweging is’. ‘Er zullen kleinere bedrijven zijn, en minder routes. Dit is duidelijk slecht nieuws voor de passagiers’.

Sneltests op vertrekplaats en opheffing quarantaine

Nog volgens deze voormalige CEO van Air France is er na een kort herstel in juli en augustus, weer sprake van een daling van het luchtverkeer. IATA vraagt naast de verlenging van de hulpmaatregelen – al 65 miljard dollar sinds maart en nog eens 80 miljard tot juni 2021 – ook de heropening van de grenzen en de annulering van alle quarantainemaatregelen bij aankomst.

Daarvoor moeten alle passagiers bij vertrek worden getest op het coronavirus. Volgens de Juniac mag men veronderstellen dat de idee van de sneltests wereldwijd opgang maakt, maar dat er nog een weg af te leggen is om tot een globaal en uniform protocol te komen.

In de EU zou dat – mits ratificatie door de lidstaten – eind oktober al in gang kunnen worden gezet. De tests zouden 17 euro per stuk kosten. Vandaag woedt nog de discussie wie voor die kost zal opdraaien, de overheid, de passagier of beide. Maar dat is niet het probleem, aldus de Juniac. ‘Er moet een akkoord zijn over de introductie van de tests en de opheffing van alle quarantainemaatregelen. Die blijven het belangrijkste obstakel voor een herneming van de activiteiten in de sector.’

‘Er is een daling van het aantal reserveringen met 100 procent. Dat is normaal, want zakenreizigers kunnen zich geen quarantaine veroorloven.’ Hij verwees naar de situatie in China waar het luchtverkeer opnieuw 90 tot 95 procent van zijn niveau van 2019 heeft bereikt. 

Eerder deze week maakte de IATA bekend dat op 1.200 miljoen vliegtuigreizen er 44 Covid-gevallen werden geregistreerd. Een passagier zou volgens de luchtvaartorganisatie dus 1 kans op 27 miljoen lopen om besmet te worden. Een cijfer dat door medische experts wordt tegengesproken.

Meer