Daimler: ‘Rijke Chinezen zoeken alternatieven voor dure reizen’

De Duitse autobouwer Daimler heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar kunnen profiteren van verbeterende marktomstandigheden en kostenbesparingen die door de constructeur werden doorgevoerd. Er mag volgens de onderneming worden verwacht dat die trend zich ook het vierde kwartaal van het jaar verder zal doorzetten.

Daardoor zal Daimler naar eigen zeggen over het hele jaar wellicht evenveel winst kunnen boeken als het jaar voordien. De afzet en de omzet zouden echter licht onder het niveau van vorig jaar blijven. Door de nieuwe opstoot van corona-infecties is het volgens Daimler echter moeilijk om zich aan concrete voorspellingen te wagen. Vorig jaar was een winst geboekt van 10,3 miljard euro.

Daimler, eigenaar van onder meer het luxemerk Mercedes-Benz, heeft tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet geboekt van 43,27 miljard euro, tegenover 40,28 miljard euro inkomsten dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst liep echter op van 1,72 miljard euro naar 2,05 miljard euro.

De groep verkocht tussen begin juli en eind september in totaal 772.700 voertuigen. Dat betekende een daling met 8 procent tegenover het derde kwartaal vorig jaar. Bij de personenauto’s was er sprake van een achteruitgang met 4 procent tot 673.000 eenheden. De verkoop van vrachtwagens en bussen viel daarentegen met 26 procent tot 99.300 exemplaren.

China

De Duitse autobouwer kon de voorbije drie maanden onder meer rekenen op een sterke groei in China, waar de verkoop een stijging met 24 procent liet optekenen.

Recent nog had Ola Källenius, topman van Daimler, erop gewezen dat vermogende Chinese families door de coronacrisis niet meer in staat zijn om dure Europese vakanties te plannen. ‘Velen hebben er vervolgens voor gekozen om in eigen land hun geld aan luxegoederen te besteden,’ aldus Källenius. Daarvan kon ook Mercedes-Benz de vruchten plukken.

De verkoop van het Duitse concern profiteerde van hogere prijzen en een beperking van de vaste kosten. Daimler zegt nog dat de heropstoot in de coronabesmettingen voorlopig geen negatieve impact heeft gehad op het bezoek aan de showrooms, de orders of de bestellingen.

Wel waarschuwt het concern dat zijn vooruitzichten voor het hele jaar gebaseerd waren op de veronderstellen dat de situatie zich verder zou normaliseren.

Meer