Direct naar artikelinhoud
Kazachstan

Kazachstan gebruikt ‘Borat’ om internationale toeristen te trekken

Kazachstan heeft het satirische typetje Borat van de Amerikaanse komiek Sacha Baron Cohen omarmd.Beeld ANP

Zo’n veertien jaar nadat Kazachstan in woede ontstak over de eerste Borat-film, hebben de toerismebazen in het land het nu over een andere boeg gegooid. De wereldberoemde ‘inwoner’ Borat, gespeeld door acteur Sacha Baron Cohen, figureert in een reclamecampagne om het toerisme naar het land te bevorderen.

De omarming komt nu Borat, met zijn nieuwe film Borat Subsequent Moviefilm, wederom de aandacht vestigt op Kazachstan. Kazach Toerisme, het bureau dat het land wereldwijd op de kaart probeert te zetten, heeft de ‘Very nice’-slogan van Borat overgenomen.

In een filmpje is te zien hoe vier buitenlandse toeristen door het Centraal-Aziatische land trekken en steeds ‘Very nice!’ zeggen als ze onder de indruk zijn van wat ze zien. Trekkend door het prachtige berglandschap? ‘Very nice!’ Kijkend naar de architectuur in de hoofdstad of paardenmelk proeven op een markt? ‘Very nice!’

Het toerismebureau neemt het racistische en seksistische gedrag van de fictieve journalist Borat Sagdiyev in de films even voor lief en hoopt dat veel buitenlanders in 2021 Kazachstan weten te vinden. Net als veel andere landen is de vroegere Sovjet-republiek zwaar getroffen door de instorting van het internationale toerisme.

Idee van Amerikaan

De toerismevideo’s moeten volgens Kairat Sadvakassov, ondervoorzitter van Kazach Toerisme, laten zien dat de grappen van Borat de bal volledig misslaan. “We zouden graag willen dat iedereen Kazachstan zelf komt ervaren door ons land in 2021 te bezoeken”, zegt Sadvakassov. “Zodat ze kunnen zien dat het vaderland van Borat mooier is dan ze misschien hebben gehoord.”

De toerismebaas kwam niet zelf op het idee om Borat dit keer te omarmen. In 2006, toen Sacha Baron Cohen met zijn eerste Borat-film de machthebbers furieus maakte, probeerde de regering met een advertentiecampagne de schade te beperken. Ook nu weer, nadat de nieuwe Borat-productie vorige week uitkwam, was de regering niet blij. Toch wist een Amerikaan die al lange tijd in Kazachstan woont, de autoriteiten te overtuigen om het nu over een andere boeg te gooien. Dennis Keen, die getrouwd is met een Kazachse en die wandeltours organiseert, opperde om de wereldberoemde Borat-slogan gewoon over te nemen. “Het was iets waar ik al jaren aan dacht”, zei Keen tegen persbureau Reuters. “Borats ‘Very nice!’-slogan is eigenlijk de perfecte beschrijving van het land in de meest oprechte manier. De mensen en het eten zijn erg aardig.”