Postbode die niet aanbelt en enkel kaartje in de bus steekt, terwijl je thuis op pakje wacht? "Kan niet", zegt CEO Bpost

Het is een grote frustratie van mensen die op een pakje zitten te wachten. Je wacht, maar de postbode belt niet aan en stopt enkel een kaartje in de bus. De CEO van Bpost, Jean-Paul Van Avermaet, belooft bij "De Inspecteur" op Radio 2 dat hij het streng zal aanpakken: "Postbodes moeten aanbellen, dat ga ik controleren". 

"De Inspecteur" krijgt geregeld klachten van luisteraars die op een pakje zitten te wachten en merken dat de postbode niet aanbelt. Ze blijven thuis, zien of horen geen postbode, maar vinden wel een kaartje in de brievenbus: "U was niet thuis".

Frustrerend

"Het is een grote frustratie," zegt de CEO van Bpost, Jean-Paul Van Avermaet. "Ik lees heel veel klachten die binnenkomen en ik hoor ook heel veel van die dingen. En het is een terechte frustratie. Je zit thuis. En ofwel heb je de bel niet gehoord, ofwel is er niet aangebeld. Daar ben ik mij bewust van."

Het is een terechte frustratie 

Jean-Paul Van Avermaet - CEO Bpost

De CEO gelooft wel dat het om een klein aantal postbodes gaat dat het nalaat om aan te bellen. "Maar ook al gaat het om een klein aantal, we moeten het vermijden. We gaan een actie op poten zetten om postbodes op te roepen om altijd aan te bellen. We gaan daarover ook communiceren. Als de postbode niet kan aanbellen, dan moet hij bijvoorbeeld een briefje achterlaten."

Al gaat het om een klein aantal postbodes, we moeten dat vermijden

Jean-Paul Van Avermaet - CEO Bpost

Foto van je pakje

De postbodes gaan je voortaan in elk geval meer informatie kunnen geven over jouw pakje. Hun mobiel toestel dat ze bij zich hebben, een soort grote smartphone, is vernieuwd en verbeterd. Zo is het toestel vanaf nu uitgerust met een GPS, waardoor postbodes duidelijker zien waar het pakje geleverd moet worden. En de postbode zal ook sneller en duidelijker jouw voorkeuren zien. 

De meest voorkomende vraag van klanten is: "mijn pakje is geleverd, maar ik vind het niet". "Daar hebben we nu dus een oplossing voor," zegt Van Avermaet. "De postbode zal een foto kunnen doorsturen van het pakje dat hij geleverd heeft. Zo zie je waar het staat."

Preciezer en veiliger

Dankzij de vernieuwde applicatie, wordt de levertijd preciezer. Nu krijg je een levertermijn van een hele dag, voortaan wordt dat vijf uur. "En we gaan dat nog verbeteren," zegt Van Avermaet. "We gaan korter op de bal spelen in de toekomst. We willen de systemen op dat vlak verbeteren, en altijd meer klantgericht zijn."

Nu krijg je een levertermijn van een hele dag, voortaan wordt dat vijf uur

Jean-Paul Van Avermaet - CEO Bpost

En je zal voortaan ook cashloos kunnen betalen aan de postbode. "Dat is veiliger," zegt Van Avermaet. "Er is geen cash geld meer nodig als je nummerplaat wordt geleverd of als je douanekosten bij een pakje moet betalen."

De Sint en de Kerstman

De eindejaarsperiode komt er aan. Is Bpost er klaar voor? "We zijn ons terdege aan het voorbereiden," zegt Jean-Paul Van Avermaet. "We hebben 2.000 mensen extra en we zijn daarbovenop nog extra mensen aan het klaarstomen, omwille van de coronacrisis."

"Het zal een moeilijke periode zijn. We vragen aan de mensen om de postbodes te ondersteunen, om ze aan te moedigen en hen te blijven motiveren, ondanks deze coronacrisis. Het is belangrijk dat onze mensen blijven werken. De Sint moet zijn brieven krijgen en de Kerstman moet zijn pakjes kunnen leveren onder de kerstboom. We spelen daar met Bpost een zeer belangrijke rol in, maar we rekenen ook op de burger om onze mensen te ondersteunen. Wij doen er in elk geval alles aan om het te kunnen blijven doen." 

De Sint moet zijn brieven kunnen krijgen en de Kerstman moet zijn pakjes kunnen leveren 

Jean-Paul Van Avermaet - CEO Bpost

Meest gelezen