REVIEW. Age of Empires III: Definitive Edition: “Leuk, maar toch vooral uitkijken naar IV”
Age of Empires is alive. Na de Definitive Editions van I en II, is er nu een remake van Age of Empires III uit 2005. Toegegeven: de verschillen zijn minder spectaculair dan die voor de games uit 1997 en 1999, maar laat dat de pret niet bederven. We gaan spelen! Maar toch ook vooral uitkijken naar het volledig nieuwe Age of Empires IV...
Ik hou enorm van RTS (real time strategy): Total War, Command and Conquer, Civilisation en zo meer: ik heb stuk voor stuk uren gespendeerd aan die reeksen. Ik vond dat eerder ‘gespendeerd’, mijn vriendin had het toen over ‘uren verslijten aan een spelleke’, maar dat terzijde. RTS vind ik dus top, en Age of Empires (AoE) is het neusje van de zalm: deze reeks zal toch altijd mijn favoriet blijven.
Grafisch gezien is AoE III de mooiste op vlak van afwerking, dat is een zekerheid. Alleen werd het spel in 2005 niet zo laaiend enthousiast onthaald door veel fans, omdat er toch wat veranderingen in zaten die vrij ingrijpend waren. Grootste verschil met I en II enerzijds en III anderzijds was de toevoeging van een Home Town, van waar je vrachten, updates en troepen kan verschepen naar de gebieden die je koloniseert. Het is meteen ook de verandering die ik persoonlijk het minst geslaagd vond (en vind). Om niet te zeggen dat ik daardoor nooit zolang AoE III heb gespeeld als de twee vorige edities.
Goed en fantastisch
Ook het Hero-systeem en de Experience points die je kan verdienen met handelsroutes, heb ik nooit een echte aanwinsten gevonden. Ten opzichte van de twee andere versies dan. Want als je die oudere versies van de reeks even wegdenkt, is ook AoE III een leuk spel om te spelen. Alleen zijn de andere twee fantastisch, van het beste dat er ooit gemaakt is op vlak van RTS-spelletjes.
De Definitive Editions van I en II waren vrij ingrijpend: de graphics waren dan ook compleet verouderd, de aanpassingen waren enorme verbeteringen. Zo goed zelfs, dat ik alweer uren heb... euh... gespendeerd aan de vernieuwde versies. Bij III zijn die aanpassingen minder ingrijpend, vooral omdat het spel er al goed uitzag. En toch zijn ook nu de graphics verbeterd, dankzij de 4K-ondersteuning, bovendien zijn ook de stemmen van het spel opnieuw ingesproken. Er zijn ook een paar nieuwigheden op vlak van gameplay, want met de Zweden en de Inca’s werden er twee nieuwe beschavingen toegevoegd. Vooral die laatste vind ik geweldig, omdat deze cultuur me ook interesseert.
Geschiedenis, I love it
En er is meer: Age of Empires telt ook twee nieuwe spelvormen. The Art of War dient vooral om de complexiteit van het spel goed onder de knie te krijgen. En dat is geen overbodige luxe als je vooral bekend bent met AoE I en II, en III niet of minder speelde. Tweede nieuwe spelvorm is de Historical Battles, wat heel fijn is voor wie houdt van geschiedenis (zoals ondergetekende).
Ook fijn is dat de AI - de intelligentie van de tegenstanders - minder dom is. Als ze verliezen, trekken de troepen van jouw vijanden zich plots terug om zich te hergroeperen. Ze komen ook pas terug als ze weer op sterkte zijn. Of ze bouwen hun net afgebroken gebouwen niet weer op op krak dezelfde plaats. Winnen is zo iets minder voorspelbaar geworden en dat is leuk. Maar na enkele overwinningen en nieuwe verhalen is de drang om door te spelen bij mij niet zo groot meer. Vooral omdat ik ook de Definitive Edition van AoE II nog niet helemaal heb uitgespeeld.
Toch aanrader
Kortom: het geheel ziet er moderner uit dan het spel van 15 jaar geleden. En neen, het ziet er niet zo ‘echt’ uit als veel nieuwe games, maar who cares als je een verslavend spel in de plaats krijgt. Meer verslavend dan veel van die nieuwe games. Het belangrijkste: de eigenheid van het spel blijft behouden. Dat is voor de vele fans belangrijk én het bevalt ook nieuwe spelers, getuige daarvan mijn eigen kinderen. Ik kan deze game zeker aanraden aan die echte fans en al wie Age of Empires nog moet ontdekken.
Maar, toegegeven, persoonlijk kijk ik vooral uit naar de vierde episode in deze reeks. Die werd vorig jaar aangekondigd en gooit ons terug naar de middeleeuwen. HEERLIJK!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Microsoft toont eerste beelden van Age of Empires IV
Microsoft heeft tijdens het X019-evenement voor Xbox de eerste gameplaybeelden van Age of Empires IV getoond, het nieuwe deel in de gamereeks van het bedrijf. De beelden tonen een middeleeuwse stad die wordt belegerd door oosterse krijgers. -
-
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
-
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
Daar gaat onze vrije tijd: vernieuwde versie van Age of Empires II is top!
Anno 1999. Microsoft laat ‘Age of Empires II: The Age of Kings’ op de gamewereld los. Liefhebbers van strategische games worden weggeblazen: dit is de hemel! En kijk, we zijn plots 20 jaar verder, Microsoft heeft het hele spel laten afstoffen, beetje vernieuwd en zonet weer gelanceerd met als titel ‘Age of Empires II: Definitive Edition’. En wij? Wij reserveren de komende weken alvast al onze vrije tijd om steden te bouwen en veldslagen te winnen! -
Wat is de beste Mario Kart-racer? De wetenschap biedt uitkomst dankzij een 19de-eeuwse methode
-
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
gamereview
'Stellar Blade' werd fel gehypet, maar dit fonkelende mes had nog wat geslepen moeten worden
Als je ‘Stellar Blade’ opstart en in de instellingen duikt, vind je daar een optie om de paardenstaart van hoofdpersonage EVE kort of lang te maken. Dat heeft buiten het cosmetische effect geen enkele impact op het spel zelf, maar blijkbaar vonden de makers het belangrijk om je die keuze te geven. Bizar dan dat die paardenstaart in kwestie er tijdens het spelen uitziet als stukken droge spaghetti die met elastiekjes aan elkaar zijn geplakt. Lange of korte stukken droge spaghetti, naar eigen voorkeur. En dat is jammer genoeg een voorteken voor het hele spel dat voor elk leuk idee ook meteen een minpunt presenteert. -
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerjos segers