Chinese vraag geeft winstcijfers BMW een boost

De autofabrikant BMW zag de winstcijfers in het derde kwartaal stijgen met 10 procent dankzij de toenemende Chinese vraag.

BMW heeft in het derde kwartaal 9,8 procent meer wagens aan de man kunnen brengen. Die toename is in het bijzonder te danken aan de Chinese interesse in luxewagens. In China is de vraag toegenomen met maar liefst 31 procent. Die stijging compenseert de dalende verkoopcijfers in de Verenigde Staten waar er 15,7 procent minder BMW-wagens zijn verkocht.

Impact coronacrisis

Ondanks de toenemende verkoop in het derde kwartaal waarschuwt BMW dat over 2020 de verkoopcijfers lager zullen liggen dan in 2019. In totaal heeft BMW gedurende de eerste negen maanden van dit jaar 1,6 miljoen wagens verkocht. Dat is 12,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

De omzet in het derde kwartaal daalde met 1 procent tot 2,63 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 1,8 miljard euro. Iets meer dan wat de analisten verwachtten. In totaal is de nettowinst over de eerste drie kwartalen nog steeds met 40 procent gedaald tegenover een jaar eerder, tot 2,2 miljard euro.

In een persbericht heeft BMW het over de negatieve impact van het coronavirus. ‘Ondanks een sterk derde kwartaal zien we dat het coronavirus opnieuw terrein aan het winnen is’, klinkt het. ‘Als de pandemie erger wordt, kan dit een enorme impact hebben op de vraag.’

Om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de pandemie is BMW van plan om nog meer te besparen. Zo kondigde het autobedrijf in juni aan dat dit jaar 6.000 banen zouden worden geschrapt. BMW had eind 2019 126.000 mensen in dienst.

Meer