Direct naar artikelinhoud
AchtergrondRecordvangst drugs

De techniek van de dubbele container: hoe criminelen 11,5 ton zuivere cocaïne ons land in wilden smokkelen

Politiefoto van de drugsvangst in Antwerpen.Beeld RV Federale politie

11,5 ton zuivere cocaïne. Zoveel onderschepten speurders in de haven van Antwerpen vorige week in een keer. Het is de grootste vangst ooit buiten de Verenigde Staten. De lading zou een bestelling zijn van de bende rond ex-rijkswachter Willy Van Mechelen.  

Bij de federale gerechtelijke politie van Limburg en Antwerpen dachten ze dat ze al een mooie vangst gedaan hadden toen ze begin vorige maand de criminele organisatie rond Willy Van Mechelen konden oprollen. De ex-rijkswachter en zijn bende, waar ook een lid van de beruchte Limburgse familie Aquino deel van uitmaakt, werd ervan verdacht zo’n drie ton cocaïne via de haven van Antwerpen ons land te hebben ingevoerd. 

Maar daarna ontdekten de speurders dat er nog een lading onderweg was. Die zou enkele maanden geleden al zijn besteld, nog voor de politie de bende eind september kon klissen. Vanuit Guyana vertrok er een schip naar ons land, terwijl Van Mechelen en zijn kompanen achter de tralies verdwenen. 

Zeebrugge

De geviseerde containers kwamen aan in de haven van Zeebrugge. Vandaar werden ze overgeladen op een binnenschip dat naar Antwerpen voer. Het was daar dat de speurders vorige week dinsdag de lading konden onderscheppen. Op de foto's die de politie heeft vrijgegeven is te zien hoe er in een van de zeecontainers nog een tweede stalen container zat, met daarin de pakjes cocaïne. De rest van de container werd opgevuld met schroot, zodat het leek alsof het om een legale vracht ging.

“Het is niet de eerste keer dat deze modus operandi wordt gebruikt”, zegt Bob Van den Berghe, die aan het hoofd staat van het Container Control Program, een initiatief van de VN om zeeschepen in Zuid-Amerika beter te controleren. “Vanuit Brits Guyana, waar wij werken, zien we dat er regelmatig schroot wordt geëxporteerd.” 

Politiefoto van de drugsvangst in Antwerpen.Beeld Federale Politie

Die techniek van de dubbele container met metalen rommel ertussen maakt het voor scanners erg moeilijk om een goede analyse te maken van wat erin zit, aldus Van den Berghe. “Door de densiteit van het materiaal kunnen niet alle scanners erdoorheen kijken.” 

Met deze vangst van 11,5 ton tekenen de Belgische speurders dus een stevig record op. Maar het absolute wereldrecord werd vorig jaar gevestigd in Philadelphia, waar op een schip van Zuid- naar Noord-Amerika liefst 16 ton coke gevonden werd.

De haven van Antwerpen staat al langer bekend als de Europese draaischijf voor de cocaïnehandel. In heel 2019 kon de politie er in totaal bijna 62 ton coke onderscheppen. Die cijfers gaan elk jaar in stijgende lijn. Maar deze vangst alleen is dus al meer dan een zesde daarvan. 

Zeebrugge komt in dat opzicht veel minder vaak in de belangstelling. Al is eind vorig jaar in de haven van de Surinaamse hoofdstad Paramaribo ook een lading van 855 kilo cocaïne in beslag genomen die Zeebrugge als bestemming had. 

450 miljoen euro

In een jaar tijd hebben de speurders met deze vangst van meer dan 11 ton de criminele organisatie rond Van Mechelen 14.950 kilogram cocaïne afhandig gemaakt. Tegen een gemiddelde prijs van zo’n 30.000 euro per kilogram zou de som van die inbeslagnames 450 miljoen euro bedragen. 

Toen Van Mechelen, Lucio Aquino, vastgoedman Tom B. en kickbokser Nathan S. eind september werden aangehouden, draaide het onderzoek initieel rond de ontdekking van 2,8 ton cocaïne in een container in de Antwerpse haven, eind vorig jaar. De politie haalde de cocaïne weg en startte een observatie op de container. Die werd gevolgd tot in Nederland, waar het viertal in beeld kwam.

In dat onderzoek zijn 22 mensen aangehouden. Deze vangst leidde nog naar twee andere personen in ons land, die woensdag werden opgepakt. Een persoon is in Nederland aangehouden, na huiszoekingen in Landgraaf en Beek (Nederlands Limburg). België heeft om zijn uitlevering gevraagd. Deze containers zouden uiteindelijk naar een Nederlands bedrijf gaan, maar daar is verder niets over bekend.