Belgische hondenbrokkenmaker Edgard & Cooper stoomt door in Europa

Het Kortrijkse Edgard & Cooper, een van de grootste Europese hondenbrokkenverkopers, haalt 22 miljoen euro op en investeert dat in uitbreiding en meer naamsbekendheid. Dat schrijft de nieuwssite Cruncbase.

Edgard & Cooper werd opgericht in 2016 door de vrienden Koen Bostoen, Louis Chalabi en Jürgen Degrande. Bostoen en Chalabi waren er twee jaar eerder over bezig dat hun honden, Edgard en Cooper, slechte eters waren en stelden vast dat dat met hun eten te maken had.

Dat kunnen we zelf verbeteren, dachten ze, en ze begonnen onderzoek naar hondenbrokken met vers vlees, groenten, fruit en kruiden. Dat bleek zo goed te gaan dat ze besloten om de brokken ook te verkopen. In 2016 richtten ze samen met Degrande het merk Edgard & Cooper op.

13 landen

Dat leverde hen intussen al een omzet van 15 miljoen euro in 13 Europese landen op. Maar daar stopt het niet voor de drie. Ze willen nog meer uitbreiden en zochten daar geld voor. Dat vonden ze bij het Britse fonds The Craftory en het Belgische DLF Ventures. Die stopten de start-up 22 miljoen euro toe.

Met dat geld zal Edgard & Cooper zijn pootafdruk in de sector vergroten en in nog meer landen verkopen. Een deel zal ook gebruikt worden voor advertentiecampagnes om zijn naamsbekendheid te vergroten. Bostoen kijkt in het bijzonder naar Frankrijk en het VK. ‘Dat zijn gigantische markten, dus daar is nog heel veel plaats voor ons’, zegt hij aan Crunchbase.

Volgens Bostoen is de markt waarin hij opereert 13 miljard euro waard. Aan De Tijd laat hij weten dat hij dit jaar op een omzet van 25 miljoen euro rekent en voor 2021 op 50 miljoen euro.

Meer