Reebok duwt omzet Adidas 7 procent lager

Hoewel de online verkoop van Adidas in het derde kwartaal 51 procent omhoog sprong, ging de volledige omzet toch 7 procent onderuit. De nettowinst ging zelfs 11 procent lager. Het probleemkind is dochter Reebok.

De sluiting van winkels wereldwijd blijft wegen op de retail en bij sportmerk Adidas is het niet anders. In het derde kwartaal waren zo goed als alle winkels opnieuw open, maar er kwam veel minder volk over de vloer dan de voorbije jaren volgens Adidas. De webshop trok wel 51 procent meer bezoekers.

Maar het echte probleem zit bij de sportschoenen van Reebok. Adidas kocht het merk in 2005, maar sindsdien bracht het nog maar amper op. Reebok presteert al jaren onder de lat en het voorbije kwartaal slabakte de verkoop alweer met 7 procent, terwijl hoofdmerk Adidas maar 2 procent minder verkocht. De totale verkoop van het concern ging 7 procent onderuit naar 6 miljard euro, de nettowinst ging 11 procent lager naar 577 miljoen euro.

Waardevermindering

Ook voor de eerste negen maanden zijn de resultaten niet om over naar huis te schrijven. Alweer was Reebok de grootste stoorzender. De verkoop van Reebok ging 20 procent in het rood, Adidas deed er 18 procent af. De volledige groep verkocht 18 procent minder.

Het bedrijf moest het afgelopen jaar ook een waardevermindering slikken op Reebok, wat de operationele winst voor de eerste drie kwartalen maar liefst 78 procent lager duwde, van 2,4 miljard naar 526 miljoen euro. Er gaan geruchten rond dat Adidas zijn dochtermerk zou willen verkopen.

Voor het vierde kwartaal verwacht Adidas een operationele winst tussen 100 en 200 miljoen euro, van 800 miljoen euro in het derde kwartaal, door nieuwe lockdowns en winkelsluitingen. Maar, zegt CEO Kasper Rorsted, ‘deze keer is het geen verrassing. Door onze voorzichtige aanpak zijn we perfect voorbereid op deze onzekerheden op korte termijn’, klinkt het. De winstmarge zou op hetzelfde niveau als een jaar eerder terecht moeten komen.

Meer