Chinezen schudden coronacrisis van zich af met recordaankopen tijdens Singles Day

Ondanks – of eigenlijk zelfs dankzij – de coronapandemie heeft de Chinese webgigant Alibaba een nieuw record neergezet op Singles Day. Op zijn populaire jaarlijkse koopjesevenement is er voor meer dan 498 miljard yuan (bijna 65 miljard euro) aan spullen verkocht.

Dat meldt het bedrijf in een verklaring. Volgens Alibaba deden er dit jaar ongeveer 800 miljoen consumenten in China mee aan Singles Day. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, zag Alibaba de verkoop met 26 procent stijgen. ‘De Chinese economie heeft een sterk herstel gekend en het aankoopgedrag van de consument ligt al op het niveau van voor de pandemie’, zegt een analist aan het Amerikaanse CNN.

Op 11 november vieren de Chinezen Singles Day of vrijgezellendag, een feestdag voor alle vrijgezellen. Het feest ontstond in de jaren negentig in studentenmilieus, als tegengewicht voor Valentijn. Alibaba maakt er sinds 2009 één van de grootste winkelevents van het jaar van, maar ook andere grote internetverkopers doen goede zaken tijdens het koopjesfestijn.

Méér uitgeven

De coronapandemie, die in China overigens zo goed als achter de rug is, bleek niet echt een spelbreker. Een onderzoek van de Amerikaanse marktonderzoeker Oliver Wyman toonde op voorhand aan dat 86 procent van de Chinese consumenten bereid was om evenveel of zelfs meer te geld te spenderen tijdens Singles Day. Amper 14 procent zou minder uitgeven, omdat de coronacrisis onzekerheid bracht.

In een mededeling liet Alibaba weten dat vooral Amerikaanse producten van merken als Apple, sportmerk Nike en cosmeticaproducent Estée Lauder het goed deden. De waarde van Amerikaanse verkopen lag op omgerekend 3,4 miljard euro. Maar ook Europese merken als L’Oréal en Adidas waren in trek. Alibaba bracht het evenement dit jaar extra onder de aandacht, met een online-optreden van de Amerikaanse popster Katy Perry.

Lees ook:

Meer