‘70 procent Vlaamse handelaars nemen nieuwe webshop niet serieus’

Koop lokaal, als het kan: tijdens de coronacrisis zetten veel winkeluitbaters een webshop op. Toch denkt 70 procent dat het om een tijdelijk fenomeen gaat.

De resultaten zijn afkomstig van een onderzoek van de Universiteit van Antwerpen. Daar staat onder andere in dat 60 procent van de nieuwe webshops geen leveringskosten aanrekent. Een groot deel van de bestellingen wordt ook zelf gedaan, niet door professionelen. En slechts een kwart liet de webwinkel door een professional opbouwen.

Tijdelijk fenomeen?

De reden is duidelijk: de winkeluitbaters denken of hopen dat die online boom een tijdelijk fenomeen is. Nochtans lijkt online shoppen, lokaal of bij de grote jongens, dankzij de coronacrisis nu toch aan een doorbraak toe. Dat niet alleen de Coolblue’s en Bol.com’s van deze wereld daar profijt bij kunnen hebben, blijkt ook uit de cijfers van de UA.

Het gemiddelde aantal lokale online-aankopen steeg met 110% per maand voor voedsel. Voor non-food gaat het om 66%. ‘Vooral het feit dat er ook veel non-foodproducten lokaal werden gekocht, is bemoedigend. Het toont aan dat veel consumenten niet uitsluitend kiezen voor Coolblue en Amazon, maar ook voor de lokale webshop’, aldus UAntwerpen-onderzoeker Joris Beckers.

Shop lokaal

Het aantal onlinebestellingen bij lokale winkels steeg van 15 procent naar 70 procent van de omzet, staat te lezen in het onderzoek. Het leeuwendeel van die bestellingen kwam van lokale klanten.

Die mooie cijfers ten spijt, lijkt 70 procent dus niet te denken dat de webshop het ook op termijn goed zal blijven doen. Nochtans is die langetermijnvisie zeer belangrijk, weet Beckers.

‘Na corona zal een groter aantal mensen online blijven shoppen. Als de lokale winkels met hun webshop stoppen, vertrekken die sowieso naar de bol.com’s van deze wereld. Het aantal fysieke shoppers in onze winkelstraten neemt dan af, en heel wat Belgisch geld zal online naar buitenlandse ondernemingen vloeien’, zeggen de onderzoekers.

Meer