Belgen verkopen uitgever van Denksport-boekjes: wat is nu het geheim van een goede puzzel?

Keesing Media Group, de uitgever achter Denksport en verschillende andere puzzelboekjes in heel Europa is niet langer in Belgische handen. Het Belgische investeringsfonds Ergon Capital en Mediahuis hebben de uitgever verkocht aan het Britse investeringsfonds BC Partners. Volgens de krant De Tijd zou er zo’n 330 miljoen euro voor betaald zijn. Keesing-CEO Philip Alberdingk Thijm gaf op Radio 1 een deel van zijn succesformule prijs.

De boekjes met sudoku’s en kruiswoordraadsels zijn de laatste jaren aan een revival bezig, en nu zeker, in coronatijden. Dat heeft het bedrijf Keesing Media Group, de uitgever van Denksport en verschillende andere puzzelboeken in heel Europa, geen windeieren gelegd. 

De Nederlandse uitgever kwam 3 jaar geleden in Belgische handen, die van investeringsfonds Ergon Capital en Mediahuis. Die investeerders melden nu in een persbericht dat er een overeenkomst gesloten is om Europa's grootste "braintainment"-bedrijf te verkopen aan het Britse investeringsfonds BC Partners Hoeveel betaald werd voor de overname, wordt niet bekendgemaakt, maar volgens informatie van De Tijd loopt het prijskaartje op tot zowat 330 miljoen euro.

Digitale detox

De afgelopen jaren groeide het bedrijf al, en door de coronacrisis kreeg Keesing extra wind in de zeilen, zegt CEO Philip Alberdingk Thijm in “De wereld vandaag” op Radio 1. “Mensen zitten de laatste jaren steeds meer aan het scherm van hun computers en smartphone gekluisterd, maar er is een sterke overgang bezig naar de “digitale detox”. 

"Mensen willen afleiding hebben van het scherm. In coronatijden is dat nog duidelijker geworden. Als je al een hele dag aan je scherm gekluisterd zit, is het niet fijn om ‘s avonds weer voor het scherm te gaan zitten.”

En als de mensen toch online willen puzzelen, wil Keesing dat ze dat ook bij hen doen: het bedrijf wil de komende jaren internationaal én digitaal verder uitbouwen.

Gezonde hersenen

Het is niet alleen de digitale detox die het succes van puzzelboekjes verklaart, aldus Alberdingk Thijm. “Een andere trend die we sterk zien is de behoefte aan gezonde hersenen. Daar draagt het oplossen van puzzels een steentje aan bij.”

Het moet uitdagend zijn, je moet er lol aan beleven en als je hem hebt afgewerkt moet-ie je het gevoel geven dat je slim bent
Philip Alberdingk Thijm - CEO Keesing

Keesing werd meer dan 100 jaar geleden opgericht in Nederland en is een meester in het maken van goede puzzels. Maar wat is nu het geheim van een goede puzzel? “Het moet uitdagend zijn, je moet er lol aan beleven en als je hem hebt afgewerkt moet-ie je het gevoel geven dat je slim bent”, verklaart CEO Philip Alberdingk Thijm.

Daarom bouwt Keesing zijn puzzels zo op dat ze aansluiten bij verschillende doelgroepen. Want het zijn heus niet alleen gepensioneerden die puzzelboekjes kopen. “Het is wel de doelgroep die de meeste tijd heeft, maar uit onze onderzoeken blijkt - en we zijn actief in 14 Europese landen - dat in alle leeftijdscategorieën gepuzzeld wordt”, zegt de CEO van het puzzelbedrijf.

Mensen- en computerwerk

Keesing maakt die puzzels op verschillende manieren: ze hebben een team van mensen die puzzels maken, maar ze hebben ook puzzels die volledig geautomatiseerd gemaakt worden. “Dat is echt spitstechnologie die we de afgelopen 10 jaar ontwikkeld hebben.”

Keesing heeft meer dan 2.000 puzzeltitels in Europa. Daarbij zijn de sudoku’s het populairst, maar ook de tectonic, die een beetje op de sudoku lijkt, doet het goed. Bij de talige puzzels doen vooral de woordzoekers het goed.

Beluister hier het volledige gesprek met de CEO van Keesing in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Meest gelezen