© *

Goede voornemens gesneuveld? Je bent niet alleen

Vandaag wordt Blue Monday genoemd, een dag waarop we het leven even niet meer zien zitten. Ons geld is op, de zomer is nog ver en de goede voornemens zijn gesneuveld. Hoewel ondertussen geweten is dat die Blue Monday een verzinsel is van marketeers, blijkt er van die goede voornemens toch iets aan te zijn. Bijna de helft van de Vlamingen maakt ze, maar amper 18 procent slaagt er in die vol te houden, zo blijkt uit een rondvraag van iVox.

tib

Was het nu vandaag of volgende week? Eigenlijk maakt het niet uit, want Blue Monday is een verzinsel, in het leven geroepen door de Britse psycholoog Cliff Arnall. Die stelde een formule op die de derde maandag van januari als de meest depressieve dag van het jaar aanwees. Volgens verschillende bronnen maakte hij die formule niet eens zelf, maar werd het werk gedaan door een reclamebureau en kreeg Arnall geld van de Britse televisiezender Sky Travel om zijn naam aan het concept 'Blue Monday' te verbinden. Want wie zich blue voelt, gaat dromen van vakantie en dat is voor de zender geen slechte zaak.

Blijf dus vooral vrolijk vandaag, ook al hebt je ondertussen opnieuw een dik pak friet gegeten en je fitnessbeurt overgeslagen. Je bent overigens niet alleen: 44 procent van de Vlamingen heeft een goed voornemen gemaakt voor 2017, de hoogopgeleide Vlamingen (49%) iets vaker dan de lager opgeleide (42%). Maar een terugblik op vorig jaar leert dat slechts 18 procent die voornemens echt heeft waargemaakt. Mannen zijn hier net iets vaker in geslaagd dan vrouwen (23% vs. 13%). Bij de groep die de voornemens niet waarmaakte, zegt 31 % dat ze er niet echt mee bezig zijn geweest, 38% zegt dat ze het even geprobeerd hebben, maar snel zijn afgehaakt. Blijft over: 31 % die echt werk hebben gemaakt van de voornemens.

In de lijst van goede voornemens is 'gezonder leven' het populairst. Dit is de top vijf van de meest gemaakte goede voornemens:

Gezonder leven 28%Meer sporten 23%Vermageren 20%Meer bewegen 14%Meer genieten 14%

Dat we er niet in slagen ze vol te houden, ligt vooral aan tijdsgebrek. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom we opgeven.

Geen tijd gehad (18%)"Ik heb geen karakter” (18%)Het is niet meer dan een ritueel” (9%)Niet meer aan gedacht (8%)Het was financieel niet mogelijk (7%)

Wat kunnen we leren uit mensen die succesvol waren in hun goede voornemens?

Als je een voornemen wil waarmaken, kan je best niet het voornemen maken om minder stress te hebben (slechts 8% geeft aan dat het gelukt is), te vermageren (8% gelukt),of te stoppen met roken (10% gelukt) Een goed doel steunen (70% gelukt), reizen (26%) of (ander) werk zoeken (23% gelukt) blijken dan weer wel makkelijker te realiseren.

Het sociale aspect van goed voornemens mag niet onderschat worden: hoewel het niet zo veel uitmaakt of je ze aan anderen kenbaar maakt of niet, helpt het wel om dezelfde voornemens te maken met anderen - de kans dat je waargemaakt worden, verdubbelt dan bijna.

Teslotte nog dit: maak niet hetzelfde voornemen als vorig jaar, want de kans is groot dat je sneller opgeeft. En onthoud dat mensen die vorig jaar in hun voornemen zijn geslaagd, aangeven minder stress hebben, gezonder leven en gelukkiger zijn.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer