© BELGA

Nieuwe minister heeft ambitieus plan: elk halfuur een trein in elk station

Een trein om het halfuur in elk station, meer treinen ’s avonds en tijdens de weekends, meer internationale nachttreinen en extra investeringen in spoor- infrastructuur en rollend materiaal. De nieuwe minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) legt de lat voor de NMBS bijzonder hoog. Dé vraag is echter wie dat allemaal gaat betalen.

Farid El Mabrouk

Een groene minister die de baas mag spelen over de NMBS: het kan bijna niet anders dan dat er grote ambities worden geformuleerd. Het is ook wat Georges Gilkinet doet in de beleidsnota die hij klaarstoomde. De trein moet voor hem een volwaardig alternatief worden voor de auto, en dat kan alleen maar wanneer er fors wordt geïnvesteerd in de spoorwegen.

Meer treinen dus. Niet alleen letterlijk meer en nieuwe treinstellen, maar ook een groter aanbod. Speerpunt daarbij is het voornemen van Gilkinet om in elk station om het halfuur een trein te hebben. Op de grote lijnen moet dat zelfs een pak meer zijn. En om zijn doel te bereiken, wil de Ecolo- minister zeker geen kleinere stations sluiten.

Ook ’s avonds en tijdens de weekends moeten er meer treinen en meer personeel voorhanden zijn. Dat moet het aanbod voor de reiziger ook buiten de spitsuren aantrekkelijk maken en ervoor zorgen dat mensen ook voor andere dingen dan het werk de trein nemen. Internationale nachttreinen moeten reizigers dan weer ontmoedigen om voor relatief korte vluchten het luchtruim te kiezen.

minister van Mobiliteit Georges Gilkinet ©   Kristof Vadino

Onrealistisch

Zoals altijd staan of vallen de plannen met het geld dat ervoor voorhanden is. “Wie gaat dat allemaal betalen?”, vraagt ex-NMBS-topman Etienne Schouppe zich af. “Hoge ambities koesteren, is goed, maar als de centen niet volgen, kun je de NMBS ook dood doen. Het moet financieel leefbaar zijn.”

Etienne Schouppe © pol de wilde

Eenzelfde geluid valt te horen bij spoorspecialist Herman Welter. “Is hier allemaal genoeg geld voor? Als de minister het zelf niet weet, zou hij daar beter over zwijgen”, klinkt het. Zowel Schouppe als Welter noemen het plan om overal een trein om het halfuur te hebben overigens onrealistisch. In veel stations rijden er meer treinen, maar dat is in het zuiden van het land niet het geval. Daar zijn er veel stations waar maar om de twee uur een trein passeert. “Op de lijn Bertrix-Athus wordt vooral lucht vervoerd, en dat kost veel geld. Wellicht zegt Gilkinet dit om Franstalige kiezers te charmeren, maar hij zou beter extra treinen inzetten op plaatsen waar daar ook vraag naar is”, poneert Welter.

Bussen inzetten

Ook Schouppe vindt het geen goed idee om in niemandsland extra treinen te laten rijden. “Ik zeg niet dat je per se stations moet sluiten, maar zet op die plaatsen bussen in en laat die naar stations reizen waar wel pendelaars zijn. Dat is efficiënt en veel goedkoper. En zorg ervoor dat reizigers makkelijk – via gratis parkings aan de stations – op de trein kunnen. Die complementariteit is veel belangrijker.”

Op het kabinet van de minister geeft men toe dat er nog geen concrete cijfers zijn over extra geld voor het spoor. Daar moet nog over onderhandeld worden. “De minister wil eerst een duidelijk doel stellen en pas dan zorgen voor de nodige investeringen. En meer reizigers aantrekken en meer goederen vervoeren, zal de NMBS ook helpen om haar plannen te realiseren”, luidt het.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER