‘Super Mario Bros. Game & Watch’ is meer iets om te hebben dan om op te spelen
gamesNa Super Mario Kart Live: Home Circuit en Super Mario 35 viert Nintendo de vijfendertigste verjaardag van zijn totemfiguur verder met Super Mario Bros. Game & Watch, een retro-zakcomputerspelletje met de eerste sologame van de besnorde loodgieter erop. Maar die ooit bijzonder populaire toestelletjes zelf blazen nog vijf kaarsjes meer uit: in 1980 werden ze snel een rage waarop heel wat volwassenen vandaag nog steeds nostalgisch terugkijken.
Een ‘Nintendo’, dat was in de vroege jaren 80 nog geen console die op de tv kon worden aangesloten: het allereerste huiskamertoestel van het Japanse bedrijf, de NES, zou pas eind 1986 op de Europese markt verschijnen. Maar zo ergens tussen 1980 en 1984 was de naam wel al een begrip onder lagere scholieren, die op schoolpleinen over het hele land met een Game & Watch-zakspelcomputer van het bedrijf – een ‘Nintendo’ dus – in de weer waren. Ze waren extreem eenvoudig wanneer je ze vergelijkt met videogames van nu, en zelfs in vergelijking met de consolegames van hun dagen stelden ze technisch weinig voor: het was gewoon een lcd-schermpje waarop de juiste dingen op het juiste moment oplichtten. Maar ze leverden zoveel pret dat een hele generatie van late veertigers en jonge vijftigers er vandaag nog altijd met weemoed naar terugkijkt.
Goed nieuws voor wie daar zoete herinneringen aan heeft, want ter ere van de vijfendertigste verjaardag van zijn eeuwige mascotte Mario bracht Nintendo er zo eentje opnieuw uit met de twee eerste Super Mario Bros.-games erop. Met als bonusgame Ball, het allereerste Game & Watch-spel uit 1980, waarin je een jongleur bestuurde die twee balletjes in de lucht moest houden. Alleen is het hier niet het onbekende mannetje uit het originele spel, maar werd het hoofd van Mario erop geplakt.
Grote gimmickfactor
De nostalgische Game & Watch-heruitgave die je nu voor 50 euro in de winkel vindt, valt op het eerste gezicht niet te onderscheiden van zo’n klassiek spelcomputertje: het heeft dezelfde knoppen, hetzelfde glanzende kunststof aan de buitenkant, dezelfde vormelijkheden als logo’s en lettertypes. Alleen het kleurenschermpje en de usb-poort om hem op te laden verraden dat het een product uit 2020 is.
De gimmickfactor van Super Mario Bros. Game & Watch is groot: het aantal gamers die het toestelletje kopen om de twee Super Mario-games helemaal door te spelen zal wellicht maar op één hand te tellen zijn. Om een paar uur door te gamen (zelfs een bedreven Super Mario Bros.-speler zou toch twee à drie uur ononderbroken op dat ding zitten tokkelen) is dat schermpje simpelweg te klein, en zijn de knoppen op de Game & Watch – oorspronkelijk bedoeld om even een kwartiertje tijd op dood te slaan – ook danig ongemakkelijk. Maar Nintendo stak er meer dan voldoende aardigheidjes in om het af en toe weer eens opnieuw uit de kast te halen. De uurwerkstand vertoont geregeld een paar verrassingen op het scherm, en je kunt de games zo instellen dat je een ongelimiteerd aantal levens hebt. En hou de A-knop eens vijf seconden ingedrukt op het startscherm van Ball? Hahaa!
Speel-rekenmachine
De twee Super Mario Bros.-games op deze heruitgave zijn natuurlijk nooit op zo’n echte Game & Watch verschenen. De versies die je op deze heruitgave kunt spelen zijn de games die respectievelijk in 1985 en 1988 op het Nintendo Entertainment System (NES) uitkwamen, maar dan op een minikleurenschermpje. Qua ‘hardware’, als je dat zo mag noemen, is deze Game & Watch natuurlijk veel krachtiger dan de originele speledingetjes. Die hadden nauwelijks meer rekenkracht dan een rekenmachine.
Nintendo had aan het einde van de jaren 70 al een paar lunaparkkastjes en wat elektronisch speelgoed uitgebracht op het moment waarop Gunpei Yokoi, een van de productdesigners bij het bedrijf, een van zijn medepassagiers op een hogesnelheidstrein verveeld op diens rekenmachine zag tokkelen. Toen viel hem het idee te binnen: wat als we, met behulp van componenten die grotendeels gewoon in een zakcalculator zitten, eens een spelcomputertje maken om mee op zak te nemen?
De Game & Watch, een minizakcomputer met maar één game erop, bleek een gouden vondst in tijden waarin we nog geen smartphone hadden om onze tijd op te verdoen. Tussen 1980 en 1991, toen met Mario the Juggler de allerlaatste van negenenvijftig Game & Watch-games verscheen, had Nintendo meer dan 43 miljoen van die dingetjes verkocht. Sommige waren gewoon een toestelletje met een centraal scherm met knoppen daarrond, zoals het model waarin Super Mario Bros. Game & Watch vandaag wordt gepresenteerd, andere waren openklapbaar en hadden twee schermpjes: de zakcomputerversie van Donkey Kong was er bijvoorbeeld zo een, net als Mario Bros. uit 1983.
Yokoi zou het design van zijn Game & Watch enkele jaren na de eerste game ook verder doortrekken naar de Game Boy, de eerste draagbare gameconsole die verwisselbare games kon slikken, en die in 1989 verscheen. Vijftien jaar later zouden de openklapbare Game & Watch-modellen met twee schermen ook model staan voor de DS-zakconsole, waarvan opvolger 3DS nog tot vorig jaar in de handel bleef.
Bekijk ook: met Lego Super Mario bouw je Mario-levels met echte blokjes
Bekijk ook: zo mooi is ijzige Vikingwereld in Assassin’s Creed Valhalla
Bekijk ook: 7 dingen die van Watch Dogs Legion een absolute topper maken
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mario Kart speel je vanaf nu ‘live’ in je woonkamer, met échte race-karts
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
PREMIUM
Oh nostalgie! Speel samen met je kinderen de computergames waar jij vroeger dol op was
Een beetje weemoed naar tijden dat er geen corona was, is perfect begrijpelijk. En eens je op die nostalgische trip zit, is het heerlijk om je kinderen mee te nemen naar de computerspelletjes waar jij vroeger je tijd mee verspeelde. “Grappig om te zien hoe Scout en Mac zich uitleven met de spelcomputers uit mijn jeugd”, lacht Evi Hanssen. “En die geluidjes, hoe hielden onze ouders dat vol?” -
-
games
GAMEREVIEW. Prachtige papieren wereld is ster van ‘Paper Mario: The Origami King’
-
games
Drie lessen in gamegeschiedenis die je vindt in Super Mario 3D All-Stars
Het is al bijna 40 jaar geleden dat Nintendo-mascotte Mario het als ‘jumpman’ voor het eerst aan de stok kreeg met een steenezel van een gorilla. 35 jaar geleden kreeg snorremans ook het adjectief ‘super’ voor zijn naam, iets wat Nintendo in de bloemetjes zet met een hele reeks speciale uitgaves. Eentje daarvan is Super Mario 3D All-Stars, een Switch-bundel met Super Mario 64, Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy. -
Nieuw verpakt Super Mario Bros. is met meer dan 100.000 euro duurste videospel ooit
Op een veiling in de Verenigde Staten is een nieuw verpakt exemplaar van Super Mario Bros. voor het Nintendo Entertainment System (NES) verkocht voor 114.000 dollar (bijna 101.000 euro). Het videospel uit 1985 is daarmee het duurste ooit. -
Super Mario wordt 35 jaar. Dit is de geheime formule achter de snor
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
games
Met 'Lego Super Mario' bouwen kids hun eigen Mario-levels met echte blokjes
In een lichtjes absurde samenwerking tussen speelgoedgigant Lego en videogamebedrijf Nintendo komen er binnenkort Lego Super Mario-speeldozen uit, waarmee jonge spelers (leeftijd vanaf 6 jaar) hun eigen fysieke Mario-levels kunnen bouwen. En die daarna spelen om zo veel mogelijk punten te halen. We deden een exclusieve test. -
gamereview
In game ‘Furnish Master’ richt je huizen in alsof ze voor jezelf zouden zijn. Maar plezant is anders
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer