© ATV

Boerentoren verkocht aan Katoen Natie: Antwerps icoon wordt cultuurtoren

KBC verkoopt de Boerentoren aan Katoen Natie. Het iconische Antwerpse gebouw uit 1931 wordt een “cultuurtoren” met ook plaats voor winkels, horeca, kantoren en woningen. De eerste wolkenkrabber van Europa stond al een jaar te koop. Opvallend: de vernieuwde panoramazaal wordt volledig openbaar.

Nog voor het einde van dit jaar hoopt KBC een definitieve overeenkomst te kunnen sluiten, maar de bank maakt het nu al het nieuws bekend.

De toren wordt helemaal uitgekleed en heringericht tot een zogenaamde cultuurtoren. Naast de cultuurfunctie komt er een mix van winkels, horeca, kantoren en appartementen.

De toren zal zo een plaats krijgen tussen de andere grote erfgoed- en cultuurinstellingen van ’t Stad. In het gebouw komen ruimtes voor tijdelijke en langdurige tentoonstellingen, depots, een restauratieatelier, beeldentuin, filmzaal, auditorium, panoramazalen, boekhandel, enzovoort.

LEES OOK: Boerentoren: van eerste Europese wolkenkrabber tot Antwerpse cultuurtempel

De sanering en grondige verbouwing zal gebeuren door projectontwikkelaar ION. De werkzaamheden beginnen in het voorjaar van 2021.

Fernand Huts. ©  Belga

Fernand Huts, CEO van Katoen Natie, ondernam in het verleden al heel wat culturele initiatieven. Onder meer met het opzetten van expo’s en het verwerven van een grote eigen kunstcollectie.

Huts wil geschiedenis schijven

Fernand Huts legt uit waarom dit project hem zo na aan het hart ligt: “Als geboren Antwerpenaar, opgegroeid in de Seefhoek en geschoold in het Sint-Jan Berchmanscollege aan de Meir, heb ik een grote verbondenheid met ’t Stad en haar iconen. Het geeft mij een intense voldoening om een bedrijf – Katoen Natie – uit te bouwen dat de Boerentoren een nieuwe dynamiek kan geven met een culturele onderbouwing.”

“Het project vormt een enorme uitdaging. Maar dit zet me ertoe aan om al mijn ervaring en talenten in te zetten, alsook deze van mijn familie en bedrijf. We willen hier geschiedenis schrijven”, zegt Huts.

LEES OOK: Hoe de Vlaamse industriereus Fernand Huts in het Britse Kent verzeilde

Cultuur wordt kloppend hart

De invulling van de vernieuwde toren ligt al redelijk goed vast. Cultuur zal het kloppende hart van de toren worden, gecombineerd met een “toekomstgericht winkelaanbod” op het gelijkvloers en de eerste verdieping (langs de Schoenmarkt, Meirbrug en Eiermarkt).

Bezoekers zullen dwars doorheen het gebouw kunnen wandelen. Er komt ook een mix van voedings- en ontspanningsplekken. In het smalle gedeelte van de toren (vanaf de 11de tot de 23ste verdieping) worden als vanouds appartementen voorzien.

Als kers op de taart komen er een observatorium en panoramazaal, verspreid over de bovenste drie verdiepingen (24ste, 25ste en 26ste verdieping). Die worden integraal onderdeel van de culturele werking en zullen publiek toegankelijk zijn, zoals in het MAS. Zo kan iedereen ten volle genieten van het uitzonderlijke, panoramische uitzicht over de hele stad.

Het KBC-logo blijft op de toren zichtbaar. Op de gelijkvloerse verdieping zal KBC ook in de toekomst haar klanten blijven verwelkomen in een bankkantoor.

LEES OOK: Boerentoren was in 1931 de eerste wolkenkrabber van Europa

(ph)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER