Direct naar artikelinhoud
Verkeersveiligheid

Nieuwe fietsstrook in Ter Kamerenbos zorgt voor ophef: ‘Crimineel’

Een gevaarlijk fietspad op de rijweg in het Terkamerenbos waar de fietsstrook plots naar de rijweg draait om een voorsorteervak te creëren voor de auto's.Beeld Tim Dirven

Een filmpje dat de onveilige fietssituatie in het Brusselse Ter Kamerenbos aankaart, lokte op sociale media een storm aan reacties uit. De verkeerssituatie, die pas recentelijk werd heraangelegd, toont vooral dat schrijnende infrastructuur geen spook uit het verleden is.

“Zet dit recht alsjeblieft. Het is gewoon niet veilig.” Een filmpje dat gisteren via het Twitter-account ‘BXLeleration’ werd verspreid, zorgt voor heel wat ophef op sociale media. Op de beelden is de verkeerssituatie op de Dianalaan in het Ter Kamerenbos te zien. Het fietspad zwenkt er plots naar links, op het moment dat de autostrook ontdubbelt en langs weerskanten van de rode fietsstrook komt te liggen: een laan voor auto’s die rechtdoor rijden en een laan voor auto’s die rechtsaf slaan. De aarzelende beweging van de jonge fietser op de beelden maakt het gevaar bijna tastbaar. Er is weinig verbeelding nodig om te zien hoe een fietser onder een auto zou kunnen belanden.

Twitter bericht wordt geladen...

Wie het ziet, kan niet anders dan denken aan het Woord van het Jaar 2018: moordstrookje. ‘Crimineel’, klinkt het in veel van de reacties. Ook mobiliteitsprofessor Dirk Lauwers (UGent/UAntwerpen) retweette het filmpje met de vraag ‘Licence to kill?’ Volgens Wies Callens van de Fietsersbond tonen andere foto’s tijdens piekmomenten dat er voor de fietsstrook amper ruimte en zichtbaarheid is tussen het autoverkeer.

De gevaarlijke situatie is geen fossiel uit het verre verleden. Het verkeerspunt werd eind deze zomer zo aangelegd in het kader van een nieuw mobiliteitsplan voor het Ter Kamerenbos. In de Wetstraat is de markering een beproefd concept. “Maar daar is minder verkeer en rijden auto’s trager, hier werkt het gewoon niet”, zegt Callens. 

“We erkennen dat deze situatie allesbehalve ideaal is”, klinkt het op het kabinet van Bart Dhondt (Groen), schepen van Mobiliteit en Openbare Werken van Stad Brussel. Nochtans zou de testfase, die inging op 14 september, na twee maanden geëvalueerd worden. Dat is duidelijk nog niet gebeurd.

Het mobiliteitsplan van het Ter Kamerenbos.Beeld Repro Baert

Dhondt wijst echter op de complexiteit van het mobiliteitsplan. Onder impuls van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) is het Ter Kamerenbos autoluwer geworden, maar de huidige testopstelling - enkel op de Dianalaan nog autoverkeer - stuit op veel verzet. Zo stapte de gemeente Ukkel recent naar de kortgedingrechter om de zuidelijke as te heropenen, en kreeg gelijk. Zowel stad als gewest vechten dat vonnis nu aan.

Door het juridisch geharrewar en de bijbehorende onzekerheid zou die evaluatie - en de aanpak van het punt - er nog niet komen. “We weten op dit moment niet hoe de uiteindelijke verkeerssituatie er zal uitzien”, klinkt het bij Dhondt, die er wel op wijst dat het merendeel van het Ter Kamerenbos autoluw blijft. “Dat tachtig procent van het park bijna exclusief voor fietsers is, zie je natuurlijk niet op deze beelden.”

Pieter Fannes, van het burgerplatform Heroes for Zero, vindt dat echter een flauw argument. “Het is niet omdat je fietsers liever een andere route ziet nemen, dat je een excuus hebt voor een gevaarlijke fietssituatie.” Ook GRACQ, de Franstalige tegenhanger van de Fietsersbond, vraagt zich op Twitter af: ‘Is het wachten op dodelijke ongevallen?’ Normaal zouden leden van GRACQ deze week een bezoek ter plaatse doen met Dhondt in de Dianalaan, maar die afspraak is door de coronacrisis verschoven naar midden december.

belgie, Brussel, 20/11/2020een gevaarlijk fietspad op de rijweg in Terkamerenbos waar de fietsstrook plots naar de rijweg draait om een voorsorteer rijvak te creëren voor de auto'sBeeld Tim Dirven