©  BELGA

 

Bpost kan pakjesstroom niet meer aan: sommige klanten moeten pakjes zelf ophalen

Bpost krijgt momenteel een recordvolume aan pakjes te verwerken. Alle pakjes thuis leveren lukt niet meer, waardoor sommige klanten de pakjes zelf zullen moeten oppikken in een afhaalpunt. Daarbij komt dat zakelijke klanten een ‘eindejaarstoeslag’ van 1 euro per pakje zullen moeten betalen.

jvh, wle
Bron: DS/BELGA/De Tijd

Momenteel krijgt Bpost meer dan 500.000 pakketten per dag te verwerken. Dat is meer dan in de eerste lockdown. Na Black Friday worden zelfs 600.000 pakjes verwacht. Daarom zullen klanten “een zeer beperkt percentage van het totale aantal pakjes dat Bpost dagelijks verdeelt” zelf moeten afhalen in verdeelpunten. Concreet gaat het om “maximaal 5%” van de pakjes, wat dan neerkomt op 25.000 pakjes. De ontvanger zal in dat geval per e-mail het verzoek krijgen om zelf naar het afhaalpunt te trekken.

“We begrijpen dat deze oplossing een extra inspanning vraagt van de consument”, zegt bpost-ceo Jean-Paul Van Avermaet. “Maar ik ben ervan overtuigd dat dit een degelijk alternatief is dat eindklanten in staat stelt hun pakje tijdig in handen te krijgen.”

In de algemene voorwaarden van bpost staat weliswaar dat het bedrijf pakjes moet afleveren bij de mensen thuis, maar het lijkt wel ingedekt tegen een situatie als deze. Het bedrijf behoudt zich namelijk het recht voor om in een afhaalpunt te leveren “indien bpost deze wijziging in het belang van de bestemmeling acht”, iets wat ceo Van Avermaet aangeeft.

Decathlon

Bpost werkt vanaf zaterdag samen met Decathlon om het aantal afhaalpunten uit te breiden. Een deel van die sportwinkels zullen als afhaalpunt ingezet worden.

Op sommige plaatsen wordt een tweede dagelijkse uitreiking ingelegd, en ook het management springt bij om de verwerking in goede banen te leiden, klinkt het.

Bovendien komt er een extra toeslag voor zakelijke klanten. Het is de eerste keer dat handelaars of bedrijven die toeslag moeten betalen, maar bpost wijst erop dat de prijsverhoging in september vorig jaar al aangekondigd was. “Een prijsaanpassing wordt altijd gecommuniceerd en vastgelegd voor de aanvang van het nieuwe jaar”, zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck. De tariefverhoging geldt niet voor gewone klanten.

Niet onverwacht

De piek bij de pakjes komt niet als een verrassing. Door de lockdown zijn heel wat winkels noodgedwongen gesloten en kunnen zij dus alleen nog via het internet verkopen. Daarnaast zijn er rond deze tijd van het jaar heel wat koopmomenten, zoals Black Friday volgende week – waar traditioneel veel kortingen worden toegekend – Sinterklaas en de traditionele eindejaarsperiode.

De woordvoerster merkt op dat met grote klanten afspraken zijn gemaakt over de te behandelen volumes. “Wij hadden onze operaties op die verwachtingen afgestemd, maar bij alle grote webshops liggen de bestellingen nu al hoger dan verwacht. En daarbovenop is er ook nog een stijging bij kmo’s.” Dat betekent dus veel druk op de organisatie van bpost. “We zijn inderdaad hard aan het stretchen. Het kan zijn dat er vertragingen zijn”, erkent de woordvoerster.

Personeel onder grote druk

Volgens vakbondsman Jean-Pierre Nyns (Acod) flirt het bedrijf met zijn maximale capaciteit. De druk op het personeel is enorm, zegt hij, ook omdat de coronapandemie meer mensen dwingt om thuis te blijven, ziek of in quarantaine.

Er was met de vakbonden afgesproken om 2.700 extra aanwervingen te doen en daarvan zijn volgens Nyns deze week de eerste 500 effectief gestart. Volgens hem verloopt de zoektocht naar extra personeel vlot, onder meer door de coronacrisis.

Of de pakjes verder zullen pieken richting eindejaar, blijft afwachten. Nyns hoopt dat heel wat mensen misschien voor zekerheid gekozen hebben door nu al te bestellen, waardoor het de volgende weken weer wat rustiger zou worden. Heel wat webshops riepen ook op om tijdig te bestellen, omdat rekening moet worden gehouden met vertragingen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER