Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Raad van State heeft ‘ernstige twijfels’ bij eindtermen

Raad van State heeft ‘ernstige twijfels’ bij eindtermen
Beeld Illias Teirlinck

De Raad van State heeft ‘ernstige bedenkingen’ bij de eindtermen van de tweede en derde graad secundair onderwijs die nu voorliggen. Dat plaatst Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) voor een probleem.

Op 9 oktober keurde de Vlaamse regering de eindtermen voor de tweede en derde graad van het secundair onderwijs na veel vijven en zessen formeel goed. De eindtermen zijn de minimumvereisten die door het Vlaams Parlement gesteld worden voor alle scholen.

Volgens de procedure boog de Raad van State zich over de tekst. In zijn advies, dat De Morgen kon inkijken, zegt de Raad dat “er ernstige twijfels rijzen of de omvang en de gedetailleerdheid van de (...) eindtermen en onderwijsdoelen voor de onderwijsverstrekkers voldoende ruimte laten om de doelstellingen van het eigen pedagogische project te verwezenlijken”.

Daarmee geeft de Raad van State het katholiek onderwijs en de kleine onderwijsverstrekkers zoals het Steineronderwijs eigenlijk gelijk in hun kritiek. Het opstellen van zo’n set eindtermen is altijd voer voor discussie tussen koepels en Vlaams Parlement, maar nu was de oefening in een patstelling verzeild geraakt.

In februari lieten de koepels een eerste keer weten dat de nieuwe eindtermen volgens hen niet haalbaar waren in de klas. Er volgden enkele compromispogingen, zonder succes. Op 13 oktober nog liet het katholiek onderwijs weten dat de eindtermen zo uitgebreid zijn dat ze geen ruimte meer laten voor het eigen pedagogische project.

Wat kan er nu gebeuren? De timing is in elk geval krap. De eindtermen voor de tweede en derde graad moeten normaal volgend schooljaar ingaan, samen met de modernisering van het secundair. Maar tegen die tijd moeten er dus ook nieuwe handboeken en leerplannen gemaakt worden. Eigenlijk zouden de eindtermen voor de kerstvakantie goedgekeurd moeten worden.

In theorie kan Weyts het advies naast zich neerleggen, al leidt dat zo goed als zeker tot een procedure voor het Grondwettelijk Hof. “Laat ons hopen dat het niet zover komt”, zegt professor onderwijsrecht Kurt Willems (KU Leuven). “Dan bestaat de kans dat het Hof de eindtermen in het voorjaar schorst en nadien vernietigt en hebben de scholen niets. Hopelijk grijpt iedereen het momentum aan om tot een consensustekst te komen.”

Welke stappen Weyts nu wil nemen, wil hij nog niet kwijt. “Dit is een advies voorafgaand aan de definitieve goedkeuring door de Vlaamse regering”, zegt Weyts in een reactie. “We gaan dat advies grondig bestuderen.”

Al maakt de minister meteen ook de link met de onderwijskwaliteit. “Die staat onder druk”, zegt hij. “Al jaren – zie onze almaar dalende PISA-resultaten – en nu met corona nog wat meer. We moeten de lat overal hoger leggen, dus ook in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs. Er is de vrijheid van onderwijs, maar er is ook de maatschappij die erg bezorgd is over de onderwijskwaliteit en de lat nu echt hoger wil leggen.”