Vlaamse ombudsman is regen aan klachten over annuleringen beu en vraagt om niet zomaar reis te boeken: "Geduld is op"

De Vlaamse ombudsman vreest opnieuw voor een hoog aantal klachten over geboekte reizen die geannuleerd worden. Hij vraagt dan ook om niet zomaar reizen te gaan boeken deze winter of komend voorjaar. Dat schrijft De Zondag. "Ik ben samen met de andere klachtenbehandelaars niet echt gemotiveerd om die klachten opnieuw te moeten behandelen", zegt ombudsman Bart Weekers.

De piek van de tweede golf lijkt achter de rug, en af en toe horen we zeer positieve berichten over vaccins. Dan begint het al eens te kriebelen om opnieuw te reizen. Maar de Vlaamse ombudsman Bart Weekers houdt zijn hart vast. Zijn dienst krijgt vaak de eerste vragen binnen, van mensen die niet weten wat te doen na een annulering, en behandelt ook klachten over reisorganisatoren.

Het is natuurlijk zo dat het niet moeilijk te voorspellen is dat je uiteindelijk mogelijk niet op reis kan gaan

Vlaamse ombudsman Bart Weekers

"Ik begrijp dat mensen op zoek gaan naar perspectief, we zijn daar allemaal naar op zoek, maar het is natuurlijk zo dat het niet moeilijk te voorspellen is dat je uiteindelijk mogelijk niet op reis kan gaan. Ik ben al een heel jaar klachten aan het behandelen. Mensen die hun geld terug willen, die opmerkingen hebben. Het geduld is een beetje op met die klachten", zegt Bart Weekers. 

U leest het goed: de klachtenbehandelaar is de klachten beu. De Vlaamse ombudsdienst kreeg dan ook sinds de start van de coronacrisis te maken met honderden klachten over reizen die achteraf geannuleerd werden. "Het is gewoon een overspoeling, mensen zijn op allerhande manieren aan het zoeken om bijvoorbeeld hun geannuleerde vliegreis terugbetaald te krijgen", zegt de ombudsman.

En een oplossing vinden is niet altijd eenvoudig, benadrukt hij. "Vorig jaar, toen Thomas Cook failliet ging, heeft het Garantiefonds goed gewerkt. Maar nu zitten we in een andere situatie", zegt Weekers. Sommige verzekeraars bieden wel een verzekering aan die terugbetaling voorziet als een reis niet kan doorgaan. "Ik wil de kleine lettertjes van die verzekeringen nog wel zien, maar goed, in maart zal pas blijken wat die verzekeringen waard zijn", zegt Weekers.

De Vlaamse ombudsman vraagt dus met aandrang om niet zomaar te boeken. "We worden overstelpt met andere klachten in heel behartenswaardige domeinen. Denk over die ene reis toch maar nog eens goed na als u vandaag aan het boeken bent", aldus de ombudsman.

Meest gelezen