De waterstoftrein die Siemens en Deutsche Bahn willen laten rijden tussen Tübingen, Horb en Pforzheim.
Volledig scherm
De waterstoftrein die Siemens en Deutsche Bahn willen laten rijden tussen Tübingen, Horb en Pforzheim. © Siemens

Duitsland houdt in 2024 proefproject met waterstoftrein

Op het Duitse spoornet vindt in 2024 een proefproject plaats met een waterstoftrein. Dergelijke treinen vormen op termijn mogelijk een alternatief voor dieseltreinen.

5 reacties

  • Geert Tamsyn

    3 jaar geleden
    Waterstof voor een trein: misschien, als daarmee omvangrijke elektrificatiewerken kunnen vermeden worden. Voor auto's echter complete onzin, waarom een dure, energieverspillende (66 % rendementsverlies) en risicovolle (vorig jaar in Noorwegen nog een H2-pomp ontploft) omweg via waterstof maken, als je de elektriciteit (die je in veel gevallen ook nog zelf kan produceren) rechtstreeks kan aanwenden om een auto voort te bewegen?  
  • jos meurrens

    3 jaar geleden
    Al een hele tijd geleden heb ik gelezen dat er in het noorden van Duitsland ergens rond Kiel-Lubbeck al een trein op waterstof rijdt over een traject van 90 kilometer en dat Shell al mee in het project zou gesprongen zijn.
  • Andre callens

    3 jaar geleden
    Bio diesel voor treinen in plaats van gewone diesel zou de CO2 uitstoot met 4% doen toenemen , het grootste probleem is echter dat voor biodiesel landbouw gewassen gebruikt worden wat  Europa wil verbieden.Samengevat een tankbeurt biodiesel B5 is 47.5 liter normale diesel gemengd  met 2.5 liter palmolie.
  • Andre callens

    3 jaar geleden
    Waterstof komt niet voor in de natuur zoals gas, olie, steenkool of uranium  we moeten dit zelf aanmaken . De vier  meest voorkomende methoden zijn . (duur)1° Chemische productie uit  steenkool of aardgas , hierbij komt heel veel CO2 vrij.2° Elektrolise waarbij indien groene stroom gebruikt !!  het een groen product is ,  tijdens het proces gaat wel 70% energie verloren.3° Bacterieel voor kleine hoeveelheden.4° Als restproduct van de chemische industrie Terneuzen en Antwerpen.Dromen zijn bedrog.
  • André Sneddam

    3 jaar geleden
    Eindelijk begint men meer en meer te beseffen dat waterstof veruit de beste oplossing is. Dit geldt niet alleen voor treinen maar voor alle vervoermiddelen. We mogen er mischien van dromen dat de politici dit ook ooit zullen inzien en ermee stoppen miljarden te pompen in het opdringen van electrische auto's: deze zijn, op alle vlakken, en niet in het minst voor het milieu, de slechts mogelijke oplossing.