Mobile Vikings zoekt andere wateren op

Telecommer Mobile Vikings, momenteel een onderdeel van DPG Media, staat in de etalage, weet De Tijd. De rebelse dataprovider legde recent weer betere resultaten voor.

Mobile Vikings had één doel: zoveel mogelijk mobiele data naar zoveel mogelijk klanten brengen. Daarmee pionierde het merk dat in 2008 ontstond in Hasselt. Twaalf jaar later en een verhuis naar de Medialaan verder, komt het nu weer op de markt.

De klantenbase van Mobile Vikings, intussen goed voor 300.000 relatief trouwe klanten, had altijd een rebels karakter. Trouw waren ze wel, al was het maar omdat Mobile Vikings al vroeg inzette op iets waar andere grote spelers achterliepen: data. Veel data.

Goedkoop moest het ook zijn: met Viking Points kon u een telefoonrekening dempen voor wanneer data onvoldoende bleek en een belletje nodig was. Maar de euforie van het begin kon niet blijven duren.

200.000 vikings

Nochtans ging het in eerste instantie goed met Mobile Vikings. De combinatie van KPN-Base, Concentra en CityLive werkte prima. In zes jaar tijd verzamelden de Vikings 200.000 klanten. Volgens De Tijd komt dat op een omzet in 2014 van 27,9 miljoen euro en een brutobedrijfswinst van 7,2 miljoen euro. 2018 moest het winstjaar worden. De vikings vaarden ook uit naar Polen en Nederland.

In 2015 verhuisde de haven van Mobile Vikings naar de Medialaan. Op dat moment waren er 240.000 klanten die langzaam maar zeker ontevreden werden, zoals blijkt uit het aantal klachten. Dat verdrievoudigde op twee jaar tijd, weet de Ombudsdienst voor Telecom.

Bart De Groote

2019 bracht opnieuw zwaar weer. Het BASE-netwerk werd achtergelaten, Orange kwam in de plaats en dan lagen de vikingpunten alweer een jaar in de vuilbak. Er kwam luide kritiek. Net dan kreeg Mobile Vikings versterking aan boord van Bart De Groote. Die kwam over van de NMBS en werd CEO van Mobile Vikings.

Die zette het kompas weer naar het noorden en liet het bedrijfje focussen op mobiele data. De prijzen zakten drastisch, de klanten waren weer tevreden. Dankzij zijn inspanningen groeide het klantenbestand. Met 300.000 abonnees in de aanbieding zet DPG Media de telecommer nu in de etalage.