Gouverneur Berx: "Overal 30 per uur in bebouwde kom", minister Peeters: "Misschien goed idee, maar gemeentes beslissen"

De Antwerpse gouverneur Cathy Berx roept gemeentebesturen op om 30 kilometer per uur de norm te maken in de bebouwde kom. Ze reageert daarmee op het stijgend aantal fietsdoden. "Enkel als de weginrichting voldoende veilig is voor voetgangers of fietsers kan een hogere snelheid", zegt Berx op Radio 2 Antwerpen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vindt het geen slecht idee, maar zegt dat de gemeentes moeten beslissen.

"De ontmoetingssnelheid tussen auto's en zwakke weggebruikers kan het best beperkt worden tot 30 kilometer per uur", zegt Antwerps gouverneur Cathy Berx in "Start Je Dag". "Ik spreek dan over de bebouwde kom op plekken waar er geen veilige infrastructuur is voor voetgangers of fietsers. We moeten vermijden dat een foutje fataal wordt voor die zwakke weggebruikers. Pas als de weginrichting voldoende veilig is, kan je de snelheid voor auto's optrekken."

Dit is geen pleidooi tégen de auto maar voor meer verkeersveiligheid

Cathy Berx

Berx lanceert haar oproep aan de Antwerpse gemeentebesturen naar aanleiding van de recente cijfers van VIAS. "Elke week sterft er in Vlaanderen één fietser in het verkeer. Dat is onaanvaardbaar hoog. Ik begrijp dat sommige autobestuurders vloeken bij mijn oproep. Maar ik denk dat ook zij willen dat hun kinderen en dierbaren veilig aankomen als ze op de fiets stappen. We moeten blijven streven naar nul verkeersdoden. Dit is dus geen pleidooi tegen de auto maar voor verkeersveiligheid. Meer mensen dan ooit zijn in de coronacrisis beginnen fietsen. En uiteraard moeten ook fietsers zich houden aan de regels."

30 km/u in 26 gemeentes

De Antwerpse gouverneur merkt dat heel wat gemeentebesturen in de provincie nu al meestappen in het verhaal.  "Drie jaar geleden lanceerden we het project van de verkeersveilige gemeenten. Morgen komen er 10 lokale besturen bij die zich engageren en dan zitten we aan 26 verkeersveilige gemeenten. Bijvoorbeeld Essen, Kasterlee en Schelle voeren de norm van 30 per uur in. Ook de stad Antwerpen doet heel veel voor fietsers. Ik denk dat het stilaan doordringt dat dit de te volgen weg is", besluit Cathy Berx op Radio 2 Antwerpen.

Beslissing is aan gemeentes

Vlaams minister van Mobiliteit Peeters heeft wel oren naar het voorstel van Berx. "Dat is misschien wel een goed voorstel", zegt ze in het Vlaams Parlement. "De ontmoetingssnelheid moet overal zo laag mogelijk zijn."

De lokale besturen zijn volgens de minister het beste geplaatst om die beslissing te nemen. "Zij kennen hun grondgebied het best en kunnen inschatten hoe de verkeersregeling moet gelden in hun gemeente."

Daarnaast moet er volgens Peeters meer worden ingezet op handhaving. "Men kan wel overal een zone 30 gaan invoeren, maar als de handhaving niet navenant is en de infrastructuur uitnodigt om harder te rijden, wat baat het dan. De lokale besturen zouden GAS-boetes kunnen gebruiken voor een gedegen handhavingsbeleid", aldus de minister.

Meest gelezen