"Plug-in-hybrideauto's stoten in realiteit gemiddeld meer CO2 uit dan auto's met verbrandingsmotor"

De verkoop van plug-in-hybrideauto's zit sterk in de lift, maar het beoogde positieve effect voor het milieu wordt daarmee niet bereikt. "Als je kijkt naar de gemiddelde uitstoot van auto’s in Europa, dan kan een benzine- of dieselwagen gemakkelijk 120 gram CO2 per kilometer uitstoten. Die grote plug-in-hybrides zitten daar heel snel boven. Dan ga je naar een uitstoot 150 of 160 gram CO2 per kilometer", legt William Todts van Transport en Environment uit in "De wereld vandaag".

Uit cijfers van Febiac blijkt dat de verkoop van plug-in-hybrides sterk gestegen is in België. Er zijn al 35.000 auto's ingeschreven tussen januari en oktober, dat is een derde meer dan in heel 2019. Europa beoogde met een nieuwe CO2-wet voor autobouwers een reductie van de CO2-uitstoot, maar dat effect wordt niet of nauwelijks bereikt.

Wat is een plug-in-hybrideauto?

Een traditionele hybride auto is een auto zoals een Toyota Prius, legt William Todts uit. "Die heeft een kleine elektromotor met een batterij die helpt bij het rijden. Een plug-in-hybrideauto heeft een iets grotere batterij waarmee je dertig tot veertig kilometer puur elektrisch kan rijden. Die batterij moet je opladen. Dat is het verschil. Zodra de batterij leeg is, rijd je met een verbrandings- en benzinemotor. Vaak zijn dat redelijk zware motoren. De meeste plug-in-hybrides zijn grote SUV’s met een kleine batterij en een grote benzinemotor."

De belangrijkste verklaring voor de stijging van de verkoop van plug-in-hybrides is dat Europa vraagt aan autobouwers om alsmaar properdere auto’s te verkopen.

"Er is een soort van CO2-wet voor auto’s van kracht gegaan op 1 januari 2020. Sinds het begin van dit jaar zijn alle autobouwers in Europa druk bezig met het verkopen van auto’s die minder uitstoten. Op de Europese testen wordt een elektrische auto beschouwd als een auto die geen CO2 uitstoot. Een plug-in-hybrideauto wordt beschouwd als een auto die dertig tot veertig gram CO2 uitstoot. Dat is heel voordelig als je de CO2-doelen wil halen. Dat verklaart de sterke stijging in heel Europa van de verkoop van plug-in-hybrideauto’s", zegt William Todts.

Het grote pijnpunt is dat de plug-in-hybrides nauwelijks opgeladen worden

De lage emissie van plug-in-hybrides wordt enkel gerealiseerd als ze optimaal gebruikt worden. "Het belangrijkste is dat de eigenaars de batterij gebruiken en opladen. Dat is het grote pijnpunt. We zien dat mensen de batterij onvoldoende opladen. Uit onze cijfers blijkt dat de meerderheid van de eigenaars van een plug-in-hybrideauto die minder dan een keer per week oplaadt. Als je weet dat je daar dertig tot veertig kilometer mee kan rijden, betekent dat dat de eigenaars het grootste gedeelte van de tijd met de benzinemotor rijden. Dat is een van de grote problemen met die plug-in-hybrides."

"Het idee dat als je met een grote Volvo of grote BMW rijdt, die als normaal model meer dan 200 gram CO2 per kilometer uitstoot, maar als plug-in-hybride slechts dertig tot veertig gram CO2 uitstoot, klopt niet. Dat kan alleen als je de auto bijna altijd in elektromodus gaat rijden, maar dat gebeurt in de meeste gevallen niet", zegt William Todts.

Volgens Todts is er slechts een kleine groep van eigenaars die de auto’s  goed oplaadt en kleine afstanden aflegt, maar de meeste gebruikers doen dat niet. "Als je dan nog een systeem hebt zoals in België waarbij je een gratis tankkaart krijgt, dan kom je heel snel bij een situatie waarbij die voertuigen veel te veel uitstoten."

De fabrikanten moeten een grote inspanning leveren om voertuigen te maken die ook in reële rijomstandigheden lage emissieprestaties daadwerkelijk kunnen leveren

Transport en Environment heeft niet alleen onderzocht of de auto’s worden opgeladen. "Stel dat je de auto wel oplaadt, dan nog haal je de CO2-cijfers die uit de tests blijken niet. Veel van die plug-in-hybrides schakelen snel over op de vervuilende benzinemotor wanneer je een stevige helling oprijdt of het gaspedaal indrukt omdat de relatief kleine elektromotor dat niet aankan. De technologie heeft heel wat problemen."

De gemiddelde uitstoot van auto’s in Europa is volgens William Todts ongeveer 120 gram CO2 per kilometer voor een traditionele benzine- of dieselwagen. "Die grote plug-in-hybrides zitten daar heel snel boven. Dan ga je naar een uitstoot 150 of 160 gram CO2 per kilometer. Onze boodschap is niet dat die auto’s in de ban moeten, maar ze moeten goed gebruikt worden. Als overheid zou je de mensen niet mogen aanmoedigen om op benzine te rijden met tankkaarten. De fabrikanten moeten ook een grote inspanning leveren om voertuigen te maken die ook in reële rijomstandigheden lage emissieprestaties daadwerkelijk kunnen leveren. Er is nog veel werk aan de winkel."

De tankkaart moet volgens Todts snel op de schop. "De tankkaart is een van de uitwassen van het bedrijfswagensysteem in België. De nieuwe regering heeft aangekondigd dat ze naar een volledig emissievrij systeem voor de bedrijfswagen wil evolueren. Ik denk dat je onmiddellijk komaf moet maken met het systeem waarbij je mensen fiscale voordelen geeft om met grote SUV’s met kleine batterijen te rijden. Dat heeft geen enkele zin."

Bekijk de reportage uit "Het Journaal" van 8 januari 2020 hier. Welke auto is de properste voor het milieu? De verschillen zijn klein en diesel is zeker niet de slechtste:

Videospeler inladen...

Meest gelezen