Black Friday, maar dan anders. Deze 4 lokale alternatieven moet je kennen
Black Friday is dé dag bij uitstek om koopjes te doen. Dat is leuk natuurlijk, maar de laatste jaren krijgt het concept ook steeds meer kritiek. In de eerste plaats omdat al dat kopen allesbehalve duurzaam is. Maar ook omdat vooral grote spelers voordeel uit Black Friday halen, terwijl kleinere handelaars er juist door benadeeld worden. Move over Black Friday, hier zijn Belgian, Warm, Red en Green Friday.
Belgian Friday
Om tegengewicht te geven aan de gigantische aanbiedingen van internationale spelers verenigen meer dan 20 Belgische merken zich in de vorm van ‘Belgian Friday’. In plaats van grote kortingen te geven, delen deze merken op sociale media hun vijf favoriete zwarte Belgische ontwerpen om elkaar te steunen. ‘To silence the noise of #BLACKFRIDAY, we are participating in #BELGIANFRIDAY’, luidt hun slogan. Daarnaast nodigen ze anderen uit om hetzelfde te doen. Het doel: zoveel mogelijk Belgische ontwerpen te verspreiden. Belgian Friday is dus niet alleen een ‘protestbeweging’ tegen Black Friday, maar ook een campagne die Belgische merken en designers onder de aandacht wil brengen.
Deelnemende Belgische merken zijn: Aesaert, Atelier Bossier, Atelier Content, Anna Rosa Moschouti, Barelli Manon, Bonnie and the gang, Cara Rosa, Elisa Lee, Helder, La Femme Garniture, Lies Mertens, Lore Van Keer, Marjan Storme, Mieke Dierckx, Moncol Anvers, Nimzu, Ophelia lingerie, Pure by Luce, Recto Verso, VA-TOUT, Wolvis.
Warm Friday
Bij retailer JBC geen Black Friday, maar Warm Friday. Op 26 november zal de Belgische modeketen 15.000 euro van de opbrengst van hun verkoop van mondmaskers aan goede doelen schenken. Daarnaast wil het ook JBC-momster en influencer Lara Switten in de bloemetjes zetten. De fiere mama van twee, die momenteel in verwachting is van een derde, kreeg enkele weken geleden de vreselijke diagnose van baarmoederhalskanker, die niet meer te genezen valt. “Als bedrijf van en voor families trof het nieuws van één van de leden van onze JBC familie ons zwaar. Wij zijn dan ook meteen beginnen nadenken over hoe wij Lara en haar familie kunnen steunen en helpen”, zegt woordvoerster Katrien Vangrunderbeeck. Om Lara te eren, besloot JBC haar lievelingsoutfit van JBC bij te maken en vanaf december opnieuw te koop aan te bieden. Het gaat om een top en rok in dezelfde tint bruin, die ook in het zwart beschikbaar zal zijn. De opbrengst van deze stukken zal deels naar Lara en haar gezin gaan en deels naar Kom op tegen Kanker.
Red Friday
Om de Belgische economie een boost te geven, lanceerde de Mode Unie Red Friday. Die boost is broodnodig, want handelaren hebben het ontzettend moeilijk door de verplichte sluiting van hun fysieke winkels. Daar komt ook nog eens de moordende concurrentie van internationale ketens bij kijken, die door Black Friday een hoogtepunt kent. Zulke grote ketens werken met andere marges en kunnen doorgaans betere prijzen aanbieden. Daarom staan op Red Friday lokale, Belgische winkels centraal en roept men op om zoveel mogelijk bij hen te kopen. “We pleiten voor gezond verstand en vragen de consument twee keer na te denken waar hij of zij iets koopt”, zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie.
Massaal kleding kopen bij grote modeketens is volgens Mode Unie geen goed idee. Elke euro die je uitgeeft aan zo’n keten is namelijk een gemiste kans voor lokale handelaars, terwijl zij jouw steun het meeste nodig hebben. Grote internationale webshops en ketens redden zichzelf wel. “België heeft één van de meest vertakte modewinkel-landschappen ter wereld. Willen we die diversiteit blijven behouden en willen we blijven genieten van een authentieke winkelbeleving en een ongelofelijk sterke service, dan moeten we met z’n allen bewust aankopen. Want als in elke stad dezelfde ketens overblijven, hebben we overal eenheidsworst: daar wordt niemand gelukkig van”, aldus Delanghe. Door te shoppen bij lokale winkels, steun je hen als consument in een moeilijke tijd én investeer je in de Belgische economie.
Green Friday
Black Friday mag dan wel voordelig zijn voor grote spelers en de miljoenen mensen die die dag koopjes op de kop tikken, voor de planeet is het dat absoluut niet. Denk maar aan de CO2-uitstoot door de verzending van pakketjes en onnodige (plastic) verpakkingen: de mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Om die reden lanceerde men enkele jaren geleden Green Friday: een dag waarop men oproept om vooral niét te kopen. Illustrator Eva Mouton staat alvast achter het concept. Op haar Instagram pagina schrijft ze dat ze een ‘rasechte, irritante, Gentse boomknuffelaar’ is en helemaal fan is van de tegenhanger van Black Friday. Ze zal daarom ook van 27 tot en met 29 november 5 procent van de omzet van haar website doneren aan Natuurpunt, een vrijwilligersvereniging die zorgt voor kwetsbare en bedreigde natuur in Vlaanderen. Op haar website kan je onder andere mondkapjes, natuurlijke verzorgingsproducten en zakdoeken kopen - allemaal duurzaam.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie hip wil zijn, draagt nu vintage Roberto Cavalli: Tiany Kiriloff tipt hoe je zo’n designermerk goedkoper scoort
-
PREMIUM
Kan ‘face taping’ echt rimpels verhelpen? Beautyredactrice: “Smeer ruim op voorhand een hydraterende crème”
Strepen moet je verdienen, maar met de jaren krijgen we er toch gratis en voor niets een aantal cadeau. Onvermijdelijk? Niet volgens TikTok en Instagram. Daar lijkt de oplossing tegen rimpels even simpel als een stukje tape. Celebrities als Bella Hadid, Lady Gaga en Chrissy Teigen zijn alvast fan. Zitten we binnenkort allemaal onder de plak? En helpt dat echt? -
PREMIUM
Kan je jezelf écht mooier eten? Expert legt uit wat werkt voor een mooiere huid: “Dit verzacht acne”
Onze huid is een tweezijdig orgaan. De buitenkant verzorgen we met allerlei crèmes en serums, maar hoe zit het met de binnenkant? Als we enkel smeren, verzorgen we onze huid dan maar voor vijftig procent? Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke rol voeding en supplementen in je skincareroutine kunnen spelen: “Mensen die dit eten vinden we vaker knap en gezond.” -
-
Dankzij Beyoncé leeft de cowboylook meer dan ooit, hoe draag je die zelf? “De trend is nooit weggeweest”
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Van kaaklijn om U tegen te zeggen tot ‘hunter eyes’: hoe onschuldig is ‘looksmaxxing’, de nieuwe online trend voor jongemannen?
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
Een maand vasten tijdens de ramadan heeft een impact op je lichaam en geest. Maar ook op je huid. Hoe zorg je ervoor dat je gelaat tijdens deze periode toch mooi en gezond blijft? Huidexperte Hydia Rahou deelt de do’s en don’ts van skincare tijdens het vasten. “Was of douch je niet met heet water.” -
PREMIUM
Onze redactrice betaalt 277,50 euro bij de bekendste BV-kapper. Wat krijgt ze daarvoor? “Is hij attent of is dit marketing?”
“Toch had ik meer glamour verwacht.” Zowat heel bekend Vlaanderen loopt de deur plat bij Jochen Vanhoudt in Antwerpen. Ze komen er vooral voor extensions, leren we wanneer we undercover in het salon zitten. En we vangen nog meer nieuwtjes op uit showbizzland. Kunnen we er ook bekend cliënteel spotten? En lopen we met een even mooie coupe als hen naar buiten? “Zoals ik met nat haar op een knotje binnenkwam, zal Sarah Puttemans hier niet zitten.” -
“Zodat onze kinderen niet hetzelfde moeten ervaren.” Wendy en Callie creëren slim product voor Belgen met krul- of kroeshaar
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer