Vliegtuigongeval vermeden op Zaventem: piloten brengen toestel net op tijd tot stilstand
ZaventemEen vliegtuig van DHL heeft donderdagavond een noodstop moeten maken tijdens het vertrek op Brussels Airport. De piloten ondervonden problemen bij het opstijgen, waarna ze het toestel op 300 meter voor het einde van de startbaan tot stilstand brachten. Bij dat manoeuvre sprongen wel acht banden. De Cel Onderzoek van Luchtvaartongevallen buigt zich over het voorval.
Het DHL-toestel moest donderdagavond om 18.10 uur opstijgen richting het Spaanse Vitoria, maar de piloten ondervonden problemen bij het vertrek. “Bij het opstijgen kregen ze immers enkel het neuswiel van de grond”, zegt Freek De Witte van DHL. “Ze hebben meteen de snelheid van het toestel gecheckt en die was nog laag genoeg om het vertrek te kunnen afbreken. Uiteindelijk kwam het toestel op 300 meter voor het einde van de startbaan tot stilstand. De piloten hebben de veiligheidsprocedures perfect opgevolgd.”
Door het forse remmanoeuvre geraakten de remmen oververhit en sprongen acht banden. De brandweer kwam ter plaatse en moest de banden afkoelen. “Tijdens zo’n remmanoeuvre absorberen vliegtuigbanden alle rem- en hitte-energie, met als gevolg dat er acht sprongen”, aldus nog De Witte. “De oorzaak van het probleem is nog niet gekend. Er was alvast geen probleem met de lading.”
Baan afgesloten
De inhoud van het toestel werd overgeladen op andere DHL-vliegtuigen. Een deel daarvan vertrok in de nacht van donderdag op vrijdag al, het overige deel in de nacht van vrijdag op zaterdag. Door het incident was start- en landingsbaan 25R/07L een hele avond en nacht afgesloten. “Daardoor werd baan 19 gebruikt voor vertrekkende vluchten, baan 25L voor landingen”, zegt Nathalie Pierard, woordvoerder van Brussels Airport. “Nadat het toestel van DHL weggesleept was, kon baan 25R/07L uiteindelijk omstreeks 4.30 uur opnieuw geopend worden.”
Het dossier van het incident is in handen van de Cel Onderzoek van Luchtvaartongevallen van het Directoraat-generaal Luchtvaart.
Getrainde piloten
Volgens luchtvaartspecialist Luc De Wilde komen dergelijke incidenten niet vaak voor. “De piloten worden er evenwel op getraind om in dergelijke toestanden gepast te reageren”, klinkt het. “Een vliegtuig verlaat de grond meestal tegen een snelheid van om en bij de 300 kilometer per uur. Op zo’n moment moeten de piloten snel en accuraat reageren wanneer er zich een probleem voordoet. Daarbij wordt gekeken of het nog veilig is om het vertrek af te breken. Dat het DHL-toestel opsteeg op de 25R/07L, de langste start- en landingsbaan op Zaventem, heeft daar uiteraard wel bij geholpen. Hoe langer de baan, hoe meer ruimte om de landing stop te zetten. Bovendien heeft elke baan ook een veiligheidsstrook van 300 meter, die alleen bij noodscenario’s gebruikt wordt.”
Het voorval doet denken aan het ongeval met een toestel van Kalitta Air op 25 mei 2008. Toen konden de piloten het vertrek niet meer tijdig stoppen, waarna het toestel zo’n driehonderd meter buiten de startbaan van Brussels Airport tot stilstand kwam. Vijf bemanningsleden liepen toen lichte verwondingen op.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
KIJK. “Help mij alsjeblieft”: agenten worden genegeerd door omstaanders tijdens gevaarlijke arrestatie in Anderlecht
Opvallend tafereel in de Anderlechtse Heyvaertstraat afgelopen weekend: twee agenten trachtten er een dief te arresteren, maar dat liep niet van een leien dakje. Bovendien moesten ze ondanks herhaaldelijk om hulp te roepen niet rekenen op hulp van omstaanders. Een voorbijganger filmde wel het volledige incident.Stad Brussel -
PREMIUM
HUIZENJACHT. Kortenberg, pal tussen Leuven en Brussel: “Instapklare villa’s vind je niet onder de 750.000 euro”
Op zoek naar een nieuwe stek, of gewoon erg nieuwsgierig naar wat de huizen tegenwoordig kosten in Vlaanderen en waar iedereen wil wonen? Wij gaan elke week op onderzoek met een lokale vastgoedmakelaar. Deze week bezoeken we Kortenberg, waar de ligging tussen Leuven en Brussel één van de grootste troeven is. “Door de beperkte ruimte en toenemende vraag worden de vastgoedprijzen hier wel de hoogte ingejaagd.”Kortenberg -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
Tot 10 mei alternerend verkeer op Mechelsesteenweg door werken
Op de Mechelsesteenweg in Sterrebeek moet het verkeer ter hoogte van de huisnummers 304-308 beurtelings voorbij een werf rijden.Sterrebeek -
Sint-Niklaasinstituut in Anderlecht opent eerste indoor crickettrainingshal in het Brussels gewest
Het Brussels gewest opent zijn eerste indoor crickettrainingshal, waardoor cricketliefhebbers niet langer buiten de stad hoeven te zoeken naar trainingsfaciliteiten. De hal, gelegen in het Sint-Niklaasinstituut in Anderlecht, werd ingehuldigd tijdens een initiatie van de Premium Cricket Club Brussels.Stad Brussel -
Aannemer raakt middendrukleiding bij werken in Hulstbergstraat
Meerbeek
-
Op twee dagen tijd is luchthavengemeente twee eeuwelingen rijker
Zaventem -
Verkeersinfo
Uur file op Brusselse Buitenring door ongeval ter hoogte van Leonardtunnel: één rijstrook versperd
Er is deze namiddag een ongeval gebeurd op de Brusselse Buitenring, ter hoogte van de Leonardtunnel. De rechterrijstrook is versperd. Je loopt momenteel een uur vertraging op tussen La Hulpe en Leonard. Je kan omrijden via de binnenring, maar hou ook daar rekening met de file.Stad Brussel -
Eerste campagne voor Europese abortusrechten van start
In Brussel is maandag de lancering van de eerste campagne voor Europese abortusrechten aangekondigd door de beweging ‘My Voice, My Choice’. Hun doel is ambitieus: binnen een jaar streven ze naar meer dan een miljoen handtekeningen om veilige en toegankelijke abortus in de EU te waarborgen.Stad Brussel -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips