“Veel misverstanden over concurrentie”: topchefs slaan handen ineen om nog iets van kerstperiode te maken

Nu stilaan duidelijk wordt dat kerst noodgedwongen een klein feestje wordt, werpen heel wat restaurants zich op als redder in nood. Een feestelijke box, met daarin alles wat je nodig hebt voor een smakelijk feest in kleine kring. Heel vaak zitten in die doos gerechten en drankjes van niet één, maar wel twee of zelfs drie horecazaken. Of hoe culinaire concullega’s hopen dat samenwerken hen straks veel zal opleveren.

Jeroen Deblaere

Alsof je op restaurant zit en plots wandelt de kok van de naburige zaak binnen met het hoofdgerecht. Op het eerste gezicht lijken de recente samenwerkingen in de horeca een beetje vreemd, want waarom zou je de koek delen in tijden van crisis? Toch doen heel wat zaken mee: chef Viki Geunes van Zilte (twee sterren) heeft een box samen met Dim Dining in Antwerpen. Marcelo Ballardin van het Gentse Oak vormt een team met patissier Roger Vandamme. In Gent kun je voor kerstavond en Kerstmis de ‘Jingle Box’ bestellen: een één-drietje tussen cocktailbar Astro Boy, restaurant Publiek en brunchplek Franz Gustav. En afgelopen weekend was er nog Tim Boury die vanuit Roeselare met zijn twee sterren richting The Jane trok – ook een tweesterrenzaak – om 800 mensen een afhaalmaaltijd op hoog niveau te bieden.

Het Antwerpse Dim Dining werkte al tijdens de eerste lockdown samen met stadsgenoot Zilte van Viki Geunes en biedt de komende weken opnieuw een menu aan. “Voor ons een ideale manier om ons bereik te vergroten”, zegt Jonas Kellens van Dim Dining. “Door bij chef Viki mee in de box te zitten – we vertellen de klanten niet wie wat maakte – moeten we wel op een heel hoog niveau acteren en komen klanten over heel Vlaanderen te weten dat wij bestaan en dat wij ook lekker eten maken. Voor ons is dat ook héél uitdagend: we leren elke dag nog bij van de supergeorganiseerde keuken van Viki. Dat zal ons na corona ook wel wat opleveren.”

Putten van corona

Maar brengt het financieel ook iets bij? Alle chefs zeggen dat de afhaalboxen de putten van corona niet kunnen vullen. “Toch denken we dat dit ons meer zal opleveren op de lange termijn”, zegt Jan Roegiers van Franz Gustav. “Tijdens de eerste lockdown brachten wij brunchboxen aan huis. Daar verdienden wij amper iets aan, maar nadien hebben we wél een hele goeie zomer gedraaid. Mensen die ons nog kenden van de box kwamen vaker fysiek langs. Nu we met z’n drieën samenwerken, hopen we dat effect nog te versterken. Onze zaken zijn op een steenworp van elkaar gelegen en vullen elkaar echt wel aan: Olly Ceulenaere doet in Publiek iets anders, en ook de cocktails van AstroBoy zijn een ander concept. Bovendien hebben we voor dit project eenmalig toegang tot elkaars klantenbestand – zowel via mail als sociale media – en zo bereiken we plots een véél groter publiek.”

 ©  fvv

Marketinggewijs een uitstekende zet, vindt Els De Craeker van We Love Food, een agentschap dat restaurateurs ondersteunt met hun PR. “Ten eerste valt zo’n box van meerdere chefs erg op. We zijn de reguliere take away intussen al gewoon, zo’n samenwerking is boeiend en prikkelend. Maar daarnaast is het ook op lange termijn interessant. Ik raad chefs altijd aan zich als een influencer op sociale media te gedragen. Maak video’s waarin je andere restaurants aanbeveelt. Als anderen dat dan ook met jouw restaurant doen, vergroot je opnieuw je publiek. Deze gecombineerde boxen spelen daar perfect op in: als restaurant kies je zelf naar wie je doorverwijst en op die manier wordt ook naar jou doorverwezen. Zelfs in sterrenzaken is concurrentie niet echt een probleem: het publiek dat daar gaat eten, wil in veel verschillende restaurants komen. Als je denkt dat je klant nooit ergens anders eet, dan zit je op het verkeerde spoor.”

Taart is groot genoeg

Toch hoeft het niet per se om geld of marketing te gaan. Marcelo Ballardin maakte samen met Roger Vandamme een menu voor de kerstperiode. De chef koos Vandamme omdat ze elkaar goed kennen: “Wij doen dat samen, gewoon omdat wij vrienden zijn”, zegt hij. “Kan ik zelf een dessert ontwikkelen? Tuurlijk. Net zoals Roger een hele box in zijn eentje kan maken. Maar mij leek het gewoon leuk om het met hem te doen. Over concurrentie zijn er heel veel misverstanden: ik denk echt dat de taart groot genoeg is voor iedereen. Dat we samenwerken maakt ons net sterker.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen