Klara wordt 20: luisteraars kiezen 5 dagen muziek en Sander De Keere maakt iedereen warm voor klassiek

Klara wordt vandaag 20 en dat wordt -coronaveilig- gevierd met een groot verzoekprogramma. De komende 5 dagen bepalen de luisteraars van de klassieke radiozender van de VRT welke muziek er gedraaid wordt. En in de online show "Iedereen klassiek on tour" doet Sander De Keere je zin krijgen om klassieke muziek te ontdekken door verbanden te leggen tussen hedendaagse popmuziek en klassieke muziek, die je misschien nooit eerder zelf zag. 

Op 2 december 2000 wordt Radio 3, de klassieke radiozender van VRT, Klara. Die 20e verjaardag laat de zender niet onopgemerkt voorbijgaan. Vanaf vandaag "geeft Klara zichzelf 5 dagen lang cadeau aan het publiek" tijdens het verzoekprogramma "Klara 20".  

Luisteraars kunnen tot en met zondag 6 december hun favoriete muziek doorgeven via klara.be: van Mozart tot Miles Davis, van Cesaria Evora tot Maria Callas, van Beethoven tot Max Richter.  De Klara-luisteraars zullen zelf ook uitgebreid aan het woord komen over hun keuzes.  De app van Klara heeft sinds gisteren trouwens ook een update gekregen, via Klara Select herontdek je de beste radiofragmenten en het podcastaanbod van de zender. 

"Iedereen klassiek on tour": klassiek is overal

Klassieke muziek is overal en is er voor iedereen, vinden ze bij Klara. Daarom trok Sander De Keere, die al langer video's maakt voor het YouTube-kanaal van Klara, dit najaar -toen het nog mocht- ook naar middelbare scholen om jongeren in één lesuur te vertellen dat ze misschien meer met klassieke muziek hebben dan ze op het eerste gezicht zelf zouden denken.

In "Iedereen klassiek on tour", waar nu ook een coronaveilige online versie van gemaakt is, wil hij iedereen (zowel jongeren als volwassenen) warm maken voor klassieke muziek. Hij legt uit hoe componisten de influencers van hun tijd waren en waarom je de strategieën van populaire artiesten, zoals Billie Eilish en Jason Derulo, kunt vergelijken met die van klassieke componisten. 

"Net zoals er nu "Bieber fever" is, bestond er toen "Lisztomania"", legt De Keere onder meer uit in "Iedereen klassiek on tour". "Iedereen was wild van Franz Liszt, de wereldberoemde Hongaarse pianist. Dat kan je vergelijken met “Bieber Fever” (geobsedeerd zijn door de muziek van Justin Bieber, red.)", legt Sander De Keere enthousiast uit. “In het midden van de 19e eeuw speelt hij harder, sneller, expressiever en sexyer dan elke andere pianist. Iedereen wilde een stukje haar van Franz Liszt. Hij had meer fans dan haar."  Welke handige oplossing Liszt bedacht om al die fans van haarlokken te voorzien, is een van de dingen die je ontdekt in "Iedereen klassiek on tour". 

Bekijk hier "Iedereen klassiek on tour" (en ook op VRT Nu):  (en lees verder onder de video) 

Op TikTok en YouTube wordt er volgens De Keere ook veel meer klassieke muziek gebruikt dan mensen beseffen.  Zo is "Eine kleine Nachtmusik" van Mozart er erg populair.  Waarop De Keere met pretogen waarschuwt: “Als je naar Mozart begint te luisteren, kan je niet meer stoppen. In zijn Symfonie nr. 40 krijg je continu nieuwe informatie, Mozart geeft je geen seconde de kans om af te haken, er komt telkens iets nieuws, spannends aan."

Als je naar Mozart begint te luisteren, kan je niet meer stoppen. 

Sander De Keere, Klara-presentator

Zowel grote werken als kleine anekdotes uit de klassieke muziekwereld komen aan bod.  De digitale show werd coronaveilig opgenomen in de Toots-studio van de VRT.  De Keere gaat in gesprek met jongeren via Zoom:  "Je kan het veel jongeren niet kwalijk nemen dat ze niet weten hoe ze naar klassieke muziek moeten luisteren, want er is zoveel keuze, met zoveel genres en eeuwen!  Alles vertrekt dan vanuit het menselijke: componisten waren ook mensen met een verhaal of met een duidelijk profiel. Zoals de influencers vandaag." En zo komt hij tot het besluit: "Klassieke  muziek en wat er vandaag gebeurt, heeft veel meer met elkaar te maken dan je zou denken. Klassieke muziek is overal." 

Bekijk hier het verslag uit "Het Journaal": (en lees verder onder de video)

Videospeler inladen...

"Wij doen aan verwondering"

Klassieke muziek mag dan wel overal zijn. Volgens netmanager Chantal Pattyn is Klara intussen al lang veel meer dan een klassieke muziekzender.  Het motto van de zender is niet voor niets: "Blijf verwonderd". "We zijn mee verveld met dat hele cultuurlandschap", zei ze zondag nog in "De zevende dag". "Klara is op zich een soort bestemming geworden. Wij zeggen ook niet meer: wij zijn de cultuurradio of de klassieke zender. Wij doen aan verwondering en dat is de manier om mensen te verwelkomen. Je kan jezelf laten vervoeren, je kan dingen ontdekken." 

Mensen luisteren naar Klara voor het effect van die muziek: de rust.

Chantal Pattyn, netmanager Klara

"Wanneer we onze luisteraars bevragen, antwoorden zij dat de grootste reden waarom ze naar ons luisteren het effect van die muziek is: de rust. Wij zitten in een reclamevrije omgeving, je hebt die engelachtige stemmen van de presentatoren. Dat maakt dat Klara voor heel veel mensen een bestemming is waar ze zich comfortabel voelen. Ik was ook zo blij toen mevrouw Erika Vlieghe me daarnet zei: "Klara doet zo'n deugd". Dat bleek ook na de eerste lockdown. Wij maakten coronavrije radio en mensen appreciëren dat. Dat is gewoon comfort, daar gaat het over." 

Herbekijk hier het gesprek met netmanager Chantal Pattyn en "Espresso"-presentator Clara De Decker uit "De zevende dag": 

Videospeler inladen...

Meest gelezen