Brexit-angst veroorzaakt ongeziene drukte in Franse havens en aan de Kanaaltunnel, met files tot in België

Al de hele dag staan er kilometerslange files met vrachtwagens in de Franse Kanaalhavens en aan de spoortunnel in Calais. De politie laat de vrachtwagenchauffeurs momenteel zelfs op de snelweg parkeren omdat er in de terminals geen plaats meer is, en dat zorgt voor vertragingen tot op de E40 in Veurne. De oorzaak van de topdrukte is blijkbaar dat veel bedrijven nog zoveel mogelijk goederen naar het Verenigd Koninkrijk willen brengen voor op 1 januari de nieuwe brexitregels van kracht worden. 

Helemaal links op het kaartje hieronder zijn de stilstaande files naar de Eurotunnel terminal zichtbaar. Er willen zoveel vrachtwagens tegelijk het kanaal over dat de wachtrijen tot op de autosnelweg A16 reiken. 

Om een verkeerschaos rond Calais te voorkomen, houdt de politie vrachtwagens vanuit België en Rijsel op twee plekken verder van Calais al tegen: de chauffeurs moeten hun voertuig op de linkerrijstrook van de snelweg parkeren en daar wachten tot er weer plaats is in de tunnel of op de kades. Een dergelijke "parkeerplaats" bij Ghyvelde leidt tot files tot op de E40 in Veurne. Ook automobilisten moeten daarom met vertragingen rekening houden.

In de haven van Duinkerke is het al niet veel beter, zo blijkt uit deze tweet van de ferrymaatschappij DFDS. 

Massa's goederen naar Verenigd Koninkrijk

De uitzonderlijke drukte aan de Eurotunnel heeft overigens ook te maken met het feit dat er door de veiligheidsmaatregelen, als gevolg van corona, minder ferry’s uitvaren.

De transporteurs zijn vooral bang dat er in de nieuwe douaneregels en -systemen wat kinderziektes zullen zitten, zodat het kanaal oversteken in de eerste weken van januari erg tijdrovend zou kunnen worden. Daarom sturen ze nu al massa’s goederen naar de andere kant van het kanaal. 

Bij Lode Verkinderen van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) is te horen dat het volume zelfs twee keer zo groot is als in december vorig jaar. 

Aan de Britse kant stouwen logistieke bedrijven hun stocks propvol zodat ze in de eerste weken van januari zeker binnenlandse klanten kunnen blijven beleveren, mocht het aan de grenzen toch grondig fout gaan. In Zeebrugge zijn er volgens TLV momenteel geen grote problemen.

Volume aan goederen twee keer zo groot als in december vorig jaar
Lode Verkinderen, TLV

Bij Eurotunnel is te horen dat de drukte op de vrachttreinen onder het kanaal al twee weken gevoelig hoger dan gebruikelijk ligt en dat die kan aanhouden tot 17 of 18 december. Romain Dufour, woordvoerder van Eurotunnel, wijst erop dat de huidige piek nog eens bovenop de jaarlijkse grote goederenstroom voorafgaand aan de kerstperiode komt. 

De uitzonderlijke taferelen van vandaag rond Calais zouden bovendien ook te maken hebben met een bezoek van de Franse eerste minister Jean Castex vanmorgen aan de haven van Calais. Daardoor waren veel lokale wegen afgesloten.

Meest gelezen