Videospeler inladen...

Brussel kaatst bal terug in verband met rekeningrijden: "Vlaanderen en Wallonië kunnen óók verkeersbelasting afschaffen"

Brussel laat zich niet in een hoek duwen na de kritiek vanuit Vlaanderen en Wallonië op het voorstel om vanaf 2022 een slimme kilometerheffing in te voeren. Voor Vlaams minister van Financiën Mathias Diependaele (N-VA) gaat het om een pure belastingmaatregel. Brussels staatssecretaris Pascal Smet (SP.A-One.Brussels) ontkent dat en zegt dat over het Brusselse voorstel kan worden gepraat. In "Terzake" roept hij Diependaele op om de "onrechtvaardige verkeersbelasting" in Vlaanderen af te schaffen en die ook door een slimme kilometerheffing te vervangen.

Het Brusselse Gewest wil vanaf 2022 de verkeersbelasting vervangen door een slimme kilometerheffing. "Wij willen in Brussel 25 procent minder files", legt Pascal Smet uit. "We willen dit omdat de mensen dan sneller naar hun werk kunnen rijden, maar ook omdat we dan een betere luchtkwaliteit krijgen voor de Brusselaars en de pendelaars die in Brussel komen werken."

Het is een pure belastingmaatregel

Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA)

De voorstellen van de Brusselse regering stuiten op fel verzet in Vlaanderen en Wallonië. "Het is geen mobiliteitsmaatregel", zegt Matthias Diependaele. "Het is ook geen groene maatregel, maar een pure belastingmaatregel." Volgens Diependaele is de Brusselse regering erop uit meer inkomsten te genereren door de factuur door te sluizen naar de Vlaamse en Waalse pendelaars die in Brussel komen werken.

"Voor de meeste Brusselaars zal dit een belastingvermindering of een nuloperatie zijn", gaf Brussels Minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) eerder vanmiddag toe in "De wereld vandaag", op Radio 1. "Voor de pendelaars besef ik dat dit niet eenvoudig is."

Men kan ons niet verwijten dat we een constructief voorstel doen dat niet te nemen of te laten is

Brussels minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD)

In Vlaanderen en Wallonië blijft de bestaande verkeersbelasting tot nader bestaan. Dat betekent dat Vlaamse en Waalse pendelaars de Brusselse kilometerheffing bovenop hun verkeersbelasting zullen moeten betalen. Nochtans was de N-VA als grootste Vlaamse partij in 2018 nog voorstander van de invoering van een kilometerheffing, bleek tijdens een debat in maart van dat jaar. Een jaar later kwam toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) daarop terug wegens "geen politiek draagvlak".

"Men kan ons niet verwijten dat we een constructief voorstel doen dat niet te nemen of te laten is", geeft Sven Gatz aan. "Als de Vlaamse regering morgen met een ander voorstel komt waardoor we morgen 25 procent minder files kunnen hebben, zijn wij onmiddellijk bereid dat te bekijken", zegt Pascal Smet in "Terzake".

Hij maakt een opening. "Uiteraard beseffen wij dat sommige mensen die in Brussel komen werken - verpleegsters bijvoorbeeld -  geen alternatief hebben." Zij zouden volgens hem een vrijstelling of een tegemoetkoming kunnen krijgen. "Het moet inderdaad een sociaal rechtvaardige maatregel zijn."

Schaf die onrechtvaardige verkeersbelasting af en laat de Vlaming zelf bepalen hoeveel hij wil betalen voor zijn auto

Brussels staatssecretaris Pascal Smet voor Stedenbouw (SP.A-One.Brussels)

"Alle opties liggen op tafel, maar mijn voorstel aan meneer Diependaele is: schaf die onrechtvaardige verkeersbelasting af en laat de Vlaming zelf bepalen hoeveel hij wil betalen voor zijn auto", zegt Smet. "Laat ons samenwerken, de drie regeringen samen, voor een eerlijker verkeersbelastingsysteem."

Diependaele zegt niet nee, maar blijft wantrouwig. "We hebben weken geleden al overleg gevraagd, toen de plannen zijn uitgelekt", zegt hij. "Nu is dit overleg met het mes op de keel."

"Dit is een voorstel", aldus Sven Gatz. "Dit is niet te nemen of te laten." Gatz wil naar eigen zeggen best praten over tarieven, maar ook over de verdeling van de inkomsten. Hij hoopt dat er uiteindelijk een gedragen gemeenschappelijk voorstel uit de bus komt. 

Beluister hieronder het gesprek met Sven Gatz in "De wereld vandaag":

Bekijk hieronder het debat met Pascal Smet en Matthias Diependaele in "Terzake":

Videospeler inladen...

Meest gelezen