Vlaams minister van Mobiliteit Peeters wil snel overleg over Brusselse stadstol, samenwerkingsakkoord moet problematiek leasewagens oplossen
Er is dringend overleg nodig met de Brusselse regering over de plannen voor een Brusselse stadstol en liefst ook een samenwerkingsakkoord. Zoniet, zal de Vlaamse regering alle nodige juridische stappen ondernemen om de belangen van de Vlaamse pendelaars te beschermen. Dat verklaarde Vlaams minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in 'De zevende dag' (Eén). Hans Maertens (Voka) waarschuwde voor spitstechnologie bij de invoering van de stadstol, zoals het inschrijven van wagens in het Brussels Gewest om de taks te omzeilen.
Lydia Peeters benadrukte dat er tot nu toe nog geen overleg is geweest tussen de Vlaamse en Brussels regering over de maatregel. Dat haar partijgenoot Sven Gatz binnen de Brussels regering verantwoordelijk is voor SmartMove, zoals de Brusselse stadstol of slimme kilometerheffing heet, zorgt binnen Open Vld niet voor problemen. "Sven Gatz heeft erop gewezen dat de stadstol in het Brussels regeerakkoord staat en ook verklaard dat er overleg moet komen.”
De Vlaamse minister erkent dat het Brussels Gewest bevoegd is om de maatregel in te voeren. Ze staat ook achter het principe van een slimme kilometerheffing die sturend werkt. Maar dan moeten een aantal randvoorwaarden vervuld zijn, onder meer voldoende openbaar vervoer. Zo is er vandaag voor heel wat pendelaars geen alternatief voor de wagen om op het werk te geraken. Voor minister Peeters is de invoering van "deze eenzijdige belasting op de Vlaamse pendelaars" een uiting van "vijandig nabuurschap", een term die N-VA-voorzitter Bart De Wever eerder ook al gebruikte.
Leasewagens
Lydia Peeters pleit voor overleg. Daaruit volgt ook best een samenwerkingsakkoord, dat onder meer nodig is voor de problematiek van de leasewagens. Op dit moment vallen die leasewagens immers in een speciale categorie, en zal de kilometerheffing op die wagens niet van toepassing zijn.
Als er geen akkoord uit de bus komt, zal de Vlaamse regering alle juridische middelen inzetten. "We hebben daar het mandaat voor van het Vlaams Parlement, dat een resolutie in die zin goedkeurde. Groen heeft daarbij meegestemd, sp.a heeft zich onthouden", aldus de Open Vld.
Voka-baas Hans Maertens bevestigde in hetzelfde programma dat de Vlaamse ondernemers voor een slimme kilometerheffing zijn, maar in Brussel gaat het volgens hem niet om een slimme kilometerheffing, maar een stadstol. Een vergelijking met Londen gaat volgens hem niet op omdat het openbaar vervoer daar veel uitgebreider zou zijn met onder meer om de 500 meter een metrostation. Hij wees er ook op dat men spitstechnologie zal zoeken om de taks te ontwijken, bijvoorbeeld door de voertuigen in Brussel in te schrijven.
Vlaanderen heeft heel wat te winnen bij vlotter verkeer.
Groen steunt minister Peeters in haar voornemen om te streven naar een samenwerkingsakkoord. “We roepen de Vlaamse regering op om de dialoog oprecht aan te gaan. Vlaanderen heeft immers heel wat te winnen bij vlotter verkeer. Minister Peeters zegt terecht dat er vandaag in Vlaanderen te weinig alternatieven voor de auto zijn. We roepen haar dan ook op om de kaart van de modal shift te trekken en te investeren in De Lijn in plaats van de tarieven te verhogen”, reageert Vlaams Parlementslid voor Brussel Stijn Bex.
Bex wijst erop dat de Brusselse regering rond de tafel wil zitten en haar voorstel alvast geagendeerd heeft op het Overlegcomité. “De Vlaamse regering moet oprecht zoeken naar een compromis dat goed is voor Vlamingen én Brusselaars. Idealiter kiezen we voor een gebiedsdekkend systeem. Alle transporteconomen en mobiliteitsdeskundigen pleiten daarvoor. Het zou -mits financiële afspraken met Brussel- toelaten om Vlamingen te compenseren via hun verkeersbelasting. Brussel is ook bereid om de opbrengsten van de heffing te investeren in vlottere mobiliteit in en rond Brussel”, vervolgt hij.
Groen benadrukt ook dat de fractie zich onthouden heeft bij de stemming over de resolutie tegen de Brusselse slimme kilometerheffing. Minister Peeters zei zondag dat de groene fractie voor gestemd had, maar corrigeerde dat later via haar kabinet.
De Croo bereid te helpen
Premier Alexander De Croo (Open Vld) is bereid “te helpen waar hij kan” bij het overleg tussen de Brusselse regering en De Vlaamse en Waalse regeringen. Dat zei hij in De Zevende Dag. “Brussel is geen eiland”, merkte De Croo op in De Zevende Dag. De stadstol wordt zowel in Vlaanderen als in Wallonië niet gelust omdat die de factuur zou doorschuiven naar de andere gewesten. “Ik hoor de bezorgdheid. Met moet met elkaar praten en naar elkaar luisteren”, aldus de premier.
Voor CD&V-voorzitter Joachim Coens kaart de Brusselse stadstol een terecht probleem aan van filelast in en rond de hoofdstad. Maar volgens hem kan zo’n maatregel niet eenzijdig worden afgekondigd. “Dat moet besproken worden in het Overlegcomité - wat de Brusselse regering heeft aangekondigd te zullen doen, red. -, of de federale minister van Mobiliteit (Georges Gilkinet - Ecolo, red.) moet een initiatief nemen”, verklaarde hij in dezelfde uitzending.
Of Vlaanderen ook niet een slimme kilometerheffing moet invoeren? “Dat staat niet in het Vlaams regeerakkoord. Maar een kilometerheffing moet in de eerste plaats slim zijn, en niet louter een belastingverhoging”, aldus nog Joachim Coens.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM19
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
-
PREMIUM91
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
Wat hebben een professionele basketbalclub, een Chinese start-up, het Antwerpse Sportpaleis en Bart De Wever gemeen? Samen vormen ze de puzzelstukken in een opvallend verhaal met wel héél hoge inzet: een gloednieuwe fabriek van liefst 300 miljoen euro en 600 werknemers in de Antwerpse haven. Al blijft de vraag: komt die er of komt die er niet? De Chinese spilfiguur reageert hier voor het eerst. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
-
PREMIUMBRUSSEL
Privacy-expert kritisch over Brusselse slimme kilometerheffing: “Burgers hebben het recht zich te verplaatsen zonder dat iemand ze in het oog houdt”
-
PREMIUM
Brusselse stadstol splijt Open Vld in twee: Vlaamse liberalen boos op gewestcollega's
De Vlaamse én de Waalse regering zijn furieus over de Brusselse stadstol, maar het dossier brengt vooral een gespleten Open Vld aan het licht. Drijvende kracht achter de Brusselse stadstol is minister van Financiën Sven Gatz, maar vanuit Vlaanderen zal minister van Mobiliteit Lydia Peeters ten strijde moeten trekken tegen de plannen van haar partijgenoot. -
PREMIUM
“We zijn het allerbelangrijkste kwijt. Net toen we dachten dat we haar terug hadden.” Baby Julia overlijdt net nadat ze kankervrij is verklaard
Ze was amper negen maanden oud, maar ze vocht bijna haar hele, korte leventje tegen leukemie. Eind maart was er voor het eerst goed nieuws, toen de dokters baby Julia kankervrij verklaarden. Maar nog geen maand later werd een tot dan niet ontdekte hersentumor haar fataal. Haar ouders zijn kapot van verdriet. “We wilden niet aan het ergste denken. Want het ergste, dat hadden we toch al meegemaakt?”Knokke -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
Zoon van vermiste Annie De Poortere spreekt voor het eerst: “Plots moeten we rekening houden met moord. We hebben alleen maar méér vragen”
“Ga even zitten. We hebben uw mama gevonden.” Met dat telefoontje kreeg een stomverbaasde Jo Defever (56), de zoon van de vermiste Annie De Poortere, zaterdagnacht te horen dat er resten van haar lichaam in de tuin van hun buurman in Sint-Martens-Latem zijn teruggevonden. Dertig jaar na haar verdwijning. Hier spreekt zoon Jo voor het eerst: “Dat het verhaal nu zó een wending neemt: nee, dat had ik niet meer voorspeld.”Sint-Martens-Latem -
PREMIUM14
INTERVIEW. Oorlogsjournalist Robin Ramaekers: “Toen ik mijn lief vroeg om te trouwen, was ze geschokt. ‘Moet dat echt?’, zei ze”
“Mensen geloven me niet altijd als ik het zeg. Maar misschien ga ik wel lesgeven in Brussel. Of olijven kweken op een berg in Italië.” Als oorlogscorrespondent leeft Robin Ramaekers op het ritme van conflict. Maar het leven is méér dan Gaza en Oekraïne. “Ik heb twee dochters, de dag waarop mijn job hen bang maakt, zal de dag zijn waarop ik mezelf in vraag stel.” -
PREMIUM9
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
15 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarc Hofmans
gustaaf carpels
Eddy Jans
Eric Leysen
Ronny Toch