Nieuwe perrons in Mechels station en spoorbypass openen volgende week

Mechelen -

De NMBS neemt maandag 14 december de nieuwe perrons 11 en 12 in het station van Mechelen in dienst, aansluitend op de nieuwe dienstregeling. Tegelijk neemt Infrabel ook de 3,2 kilometer lange Spoorbypass in gebruik.

Sven Van Haezendonck

LEES OOK: Reizigers kunnen nieuw Mechels station vanaf maandag ontdekken: “Comfort klant staat centraal”

Aan de spoorbypass is zeven jaar gewerkt. Het is een strategisch erg belangrijke spoorlijn die de capaciteit in het station van Mechelen verhoogt, met bijna 22.000 reizigers per dag een van de drukste van het land. De spoorbypass moet ook de mobiliteit van en naar Brussel en de luchthaven van Zaventem nog verbeteren. Vanaf 14 december neemt de NMBS ook de bijbehorende perrons 11 en 12 in dienst. Dat is een belangrijke fase in de bouw van het nieuwe station dat in 2027 klaar moet zijn.

De nieuwe sporen zorgen ervoor dat er voldoende capaciteit is om gefaseerd aan de andere sporen te werken. Eens ook de sporen langs de perrons 7 tot en met 10 vernieuwd zijn, kunnen binnenlandse en internationale treinen sneller door het station van Mechelen rijden: tegen 160 kilometer per uur, terwijl dat momenteel nog 100 kilometer per uur is. Die wijziging moet voor een vlottere doorstroming zorgen op de drukke spoorwegverbinding tussen Brussel, Antwerpen en Nederland.

Aan de nieuwe spoorbypass is zeven jaar gewerkt. ©  Infrabel

“De nieuwe bypass versterkt de rol van Mechelen als strategisch knooppunt”, zegt eerste minister Alexander De Croo (Open Vld). Infrabel heeft ongeveer 170 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe spoorbypass, de NMBS investeert 105 miljoen in het nieuwe station. Daarvan ging 13 miljoen naar de nieuwe perrons 11 en 12 die voortaan naast de klassieke trappen en moderne roltrappen ook over liften beschikken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER