Meubelgigant IKEA stopt na 70 jaar met papieren catalogus

Na 70 jaar stopt de Zweedse meubelgigant IKEA wereldwijd met zijn jaarlijkse papieren catalogus. Volgens IKEA winkelen klanten steeds meer online en werd de gids daarom minder belangrijk. Er zou wel een kleinere versie komen, die in de winkels beschikbaar zal zijn.

De beslissing van IKEA om de papieren catalogus wereldwijd achterwege te laten past binnen zijn streven om meer digitaal te worden. Volgens de Zweedse meubelketen kopen consumenten steeds meer online en daalt zo de waarde van een materiële gids. Een papieren versie past ook niet langer in de hedendaagse digitale wereld, klinkt het. Het bedrijf zag dat de verkoop via de webshop eind augustus in een jaar tijd met 45 procent was toegenomen.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

IKEA gaf de catalogus 70 jaar lang uit. De allereerste editie kwam uit in 1950 en had een totale oplage van 285.000 exemplaren. Die werd verspreid in het zuiden van Zweden. (Lees verder onder de afbeelding van de allereerste editie van de IKEA-gids.)

De IKEA-gids kende een hoogtepunt in 2016 toen meer dan 200 miljoen exemplaren werden verspreid onder huishoudens in meer dan 50 landen, in 69 verschillende versies en 32 talen. In augustus van dit jaar plaatste IKEA nog al zijn catalogi sinds de start in 1950 online. 

De afgelopen jaren werd door IKEA al geëxperimenteerd met een veel kleinere oplage. De laatste editie van dit jaar had een oplage van 40 miljoen exemplaren.

Meest gelezen