Wat is TCO en is de kostprijs niet meer belangrijk als je een nieuwe auto koopt?
HLN DriveWie naar een nieuwe wagen zoekt, doet dat meestal met een vooropgesteld budget. Een maximumbedrag dat die auto mag kosten. Maar dat is slechts de helft van het verhaal. Het globale kostenplaatje van een auto is een pak complexer. Enter: de vakterm TCO.
Wat is TCO?
TCO staat voor Total Cost of Ownership, met andere woorden het totaal bedrag dat een auto je kost over een bepaalde tijdsperiode. Dat is een veel eerlijkere basis om verschillende modellen met elkaar te vergelijken. De ene wagen mag immers op de factuur goedkoper zijn dan de andere, na 5 jaar kan dat kostenplaatje er totaal anders uitzien wanneer je de verschillende belastingen, de verzekering, het onderhoud en het verbruik in acht neemt. In een TCO-berekening wordt met andere woorden de hele levenscyclus van de wagen in acht genomen in plaats van enkel de aankoopprijs.
TCO-parameters
Het TCO-bedrag dat bij een auto hoort, is dan ook een prijs per maand waarbinnen al die parameters worden gebundeld op basis van een bepaald rijprofiel, bijvoorbeeld 20.000 km per jaar en een herverkoop na 8 jaar. Op die manier kan je voor jouw rijprofiel wagen X en Y op een objectieve manier met elkaar vergelijken.
Zo worden bijvoorbeeld de onderhoudsintervallen meegenomen. Sommige wagens moeten om de 40.000 km op onderhoud, bij andere modellen gebeurt dat vroeger of later. En dat maakt een verschil in de portefeuille. Hetzelfde geldt voor het verbruik: een half litertje benzine lijkt niet veel, maar op een levensloop van 200.000 km maken vele kleintjes een groot. En dan hebben we het nog niet gehad over de restwaarde van je auto: de ene wagen kan je gewoon voor een hoger bedrag doorverkopen dan andere. Kennis van die materie is dus van onschatbare waarde
Lagere onderhoudskosten en fiscaliteit maken het verschil
Deze eerlijkere manier om wagens met elkaar te vergelijken, zorgt ervoor dat bepaalde auto’s die op het eerste gezicht niet zo goedkoop lijken, uiteindelijk wel interessant worden. Zo zijn elektrische wagens vandaag nog altijd flink duurder dan hun concurrenten met klassieke verbrandingsmotoren op benzine of diesel. Maar eens je het belastingvoordeel voor deze wagens en de lagere onderhoudskosten in rekening brengt, wordt zo’n stekkerwagen best interessant.
Zo kost een Tesla Model 3 dik 60.000 euro, een pak meer dan de 40.000 van een concurrent met een dieselmotor, zoals de Mercedes C200d. Maar berekend op 25.000km/jaar & 60 maanden komt de Tesla wel een fractie goedkoper uit. Vergelijken is dus de boodschap.
Lees ook op hlndrive.be:
Bron: hlndrive.be
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken