Zo zou de brug er kunnen uitzien, al is dit nog geen bindend ontwerp.

Antwerpen kiest voor fiets- en wandelbrug over Schelde: "Dit wordt ongelofelijk icoon voor onze stad"

Er komt een fiets- en wandelbrug over de Schelde in Antwerpen ter hoogte van de Kennedytunnel. Dat hebben de Vlaamse regering en de stad Antwerpen beslist. De brug zal bestaan uit een vast gedeelte en een gedeelte dat naar boven kan voor zeeschepen. "Met 130 meter wordt het een van de langste hefbruggen ter wereld."

Tot nog toe lagen er verschillende opties op tafel om de fietsers en wandelaars van de linker- naar de rechteroever te krijgen: een zinktunnel, een geboorde tunnel en een brugconstructie. Vanochtend werd de knoop doorgehakt, het wordt een fiets- en wandelbrug. 

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier en lees voort onder de video:

Videospeler inladen...

Hoe die er precies zal uitzien, is nog niet duidelijk. De afbeelding bovenaan is dan ook maar een ontwerp. "We hopen dat het een icoon wordt voor onze stad", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) in "De wereld vandaag'" op Radio 1. "We zijn er ook van overtuigd dat dit een grote aantrekkingskracht zal hebben voor de fietsers en voetgangers in onze stad."

Dat bevestigt ook burgemeester Bart De Wever (N-VA). "We verwezenlijken de droom van vele Sinjoren", zegt hij in een persbericht. "De brug wordt een ongelofelijk icoon van onze Scheldestad."

Beluister hier het gesprek met Koen Kennis in "De wereld vandaag". De tekst gaat daaronder voort. 

"De brug zal uit twee delen bestaan", zegt Kennis. Eén deel van de brug, aan de kant van linkeroever, zal vast staan. Al zal dat ook vrij hoog boven het water zijn. Ook bij springtij - wanneer het water het hoogste staat - zal de brug zich nog zo'n 13 meter boven het water bevinden. "Op die manier kunnen de meeste schepen - zeker de binnenvaart - altijd door."

Maar voor sommige schepen - de grote zeeschepen - zal dat niet genoeg zijn. "Daarom wordt het tweede deel van de brug een hefbrug van zo'n 130 meter lang. Die kan naar boven worden gehesen als het nodig is. Op basis van onze informatie wordt het een van de langste hefbruggen van de wereld."

Zal die hefbrug geen obstakel vormen voor fietsers en wandelaars? "We denken dat die brug zo'n 800 keer per jaar naar boven zal moeten gaan. Het merendeel van de tijd zullen we dat op voorhand weten en dus zullen we dat ook kunnen aankondigen. Zo kunnen mensen zich wat voorbereiden."

Bekijk hier hoe de brug zich zal aansluiten op de andere fietsroutes. De tekst gaat daaronder voort. 

Deze kaart toont de ligging van de brug en de aansluiting op de fietsroutes

Kostprijs? Op dit moment wordt die op zo'n 200 miljoen euro geschat, al benadrukt Kennis dat dat bedrag nog niet definitief is. "Op dit voorstel werken we nu verder." Wanneer de brug er komt, is dan ook nog een groot vraagteken. "Iedereen zit erop te wachten. Ik hoop dat het zo snel mogelijk kan, maar bij zulke projecten komt er altijd veel kijken. Een datum erop plakken, is dan ook niet mogelijk."

Meest gelezen