Direct naar artikelinhoud
AchtergrondEconomie

Slavernijvrije chocolade is werk van lange adem, merkt ook Tony’s Chocolonely

Cacaoboeren in Ivoorkust. Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely: ‘Dat land heeft samen met Ghana een minimumprijs voor cacao afgedwongen.’Beeld AFP

Slavernijvrije chocolade en een beter loon voor cacaoboeren: dat was de missie van de Nederlandse Tony’s Chocolonely-reep. Vijftien jaar later geeft het bedrijf toe dat het nog maar weinig heeft geholpen. 

“Wat wij doen is een druppel op de gloeiende plaat. Zo eerlijk moeten we zijn. Maar we merken wel dat het bewustzijn wereldwijd groeit dat veel zaken in deze sector niet goed gaan en dat er gelukkig ook stappen worden gezet om bijvoorbeeld de inkomenspositie van de cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust (uit deze Afrikaanse landen komt 60 procent van alle cacaobonen, red.) te verbeteren. Zo hebben beide landen een minimumprijs voor cacao afgedwongen. Een deel van die hogere opbrengst is bedoeld voor boeren”, zegt Ynzo van Zanten, bij Tony’s Chocolonely verantwoordelijk voor het verspreiden van de missie om de wereld van chocolade eerlijker en duurzamer te maken.

Van Zanten: “Wij zijn geen chocolademaker, maar impactmaker, via de weg van chocola. Teun (‘Tony’) van de Keuken zag vijftien jaar geleden via het programma Keuringsdienst van Waarde een probleem en wij proberen dat sindsdien aan te pakken. Dat gaat met kleine stappen, maar elk jaar levert het meer op.”

Uit het jaarverslag van het Nederlandse bedrijf blijkt dat 8.457 cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust afgelopen boekjaar een extra premie van Tony’s hebben ontvangen (bovenop de Fair Trade-premie). Vorig jaar ging het nog om 6.624 Afrikaanse boeren.

“Beide landen tellen honderdduizenden boeren, dus het aantal is gering, maar het groeit behoorlijk. Daarnaast maken we meer werk van het opsporen van gevaarlijke werkomstandigheden, kinderarbeid en slavernij. Hierdoor hebben we meer gevallen van kinderarbeid, 387, bij onze zes coöperaties ontdekt. Tegelijkertijd hebben we hierdoor ook meer kunnen doen om problemen aan te pakken en op te lossen. Dan moet je denken aan praktische zaken zoals het geven van kruiwagens om het werk lichter te maken zodat ze niet zelf met zware zakken cacaobonen hoeven te zeulen. Maar ook het aanbieden van schoolkits is belangrijk om de kinderen naar school te krijgen in plaats van op het land te laten werken.”

Omzet van 88 miljoen euro

De omzet van Tony’s Chocolonely bedroeg in het gebroken boekjaar 2019/2020 ruim 88 miljoen euro. Uiteindelijk bleef een winst over van ruim 261.000 euro. Van Zanten: “Wij hoeven geen megawinst te draaien, dat past ons niet. We investeren liever in het verbeteren van deze sector. Niet alleen sociale aspecten spelen daarbij een rol, via een gps-systeem kunnen we ook zien hoe het gaat met de ontbossing in Ghana en Ivoorkust. Als dat gebeurt bij de boeren met wie wij samenwerken, kunnen we ingrijpen.”

Tony’s Chocolonely krijgt regelmatig het verwijt dat het streven om de cacao-industrie te verbeteren alleen een marketinginstrument is om zoveel mogelijk repen te verkopen. “Tja, in Nederland hebben we inmiddels een marktaandeel in repen en tabletten van 16,5 procent. Hoe groter je wordt, hoe meer wind je vangt. We kunnen goed tegen kritiek, dat houdt ons scherp. Maar het moet wel kloppen. Onze manier van werken zorgt er wel degelijk voor dat de positie van boeren wordt verbeterd en dat er meer kinderen naar school gaan. Daarnaast zijn we blij dat andere bedrijven onze werkwijze overnemen, zoals Albert Heijn met de Delicata-chocolade.”

Niet in de etalage

Het is volgens Van Zanten niet de bedoeling dat Tony’s op korte termijn aan een groot chocoladebedrijf zoals Nestlé of Mars wordt verkocht, zoals een paar jaar geleden door topman Henk Jan Beltman werd geopperd. “Nee, dat is een eigen leven gaan leiden. We kunnen het niet uitsluiten, want als dat helpt om onze missie verder te verspreiden, is dat een goede zaak. Maar we hebben recent een aantal flinke investeerders binnengehaald en kunnen prima zelfstandig verder. We zijn inmiddels met ruim dertig verschillende repen actief in dertig landen, waarvan Nederland, het VK, VS, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland de belangrijkste zijn. We groeien stevig.”

Oxfam: ‘Belgisch chocolade-initiatief mag geen lege doos worden’

Beyond Chocolate heeft dit weekend zijn tweede verjaardag gevierd. Dat is een samenwerkingsinitiatief tussen de overheid, de chocoladesector en ngo’s, waarin de Belgische chocolade-industrie belooft om de leefomstandigheden van cacaoboeren te verbeteren. 

Een van de doelen is om tot een leefbaar inkomen voor cacaoboeren te zorgen tegen 2030. Volgens Bart Van Besien, beleidsmedewerker bij Oxfam, verdienen cacaoboeren nu nog maar een derde daarvan. De Belgische chocoladesector moet meer doen om zijn beloftes na te komen, vindt Oxfam. 

“Er moet een controlemechanisme komen zodat de ondertekenaars van Beyond Chocolate zich aan hun verantwoordelijkheden houden”, zegt Van Besien. “Zij moeten bewijzen dat ze de boeren effectief hogere prijzen betalen. Het is goed dat het bewustzijn in de sector is toegenomen, maar anders wordt het charter een lege doos.”

Charles Snoeck, program manager voor Beyond Chocolate, reageert: “Het is een jong initiatief. De ondertekenaars hebben dit jaar een eerste keer gerapporteerd, dus daarmee zitten we aan de start van een controlemechanisme. Maar hun rapport toont ook aan dat de beschikbare gegevens nog steeds beperkt zijn. Het klopt dat dit nog veel beter moet.”