Volgens Pantone zullen deze twee kleuren regeren in 2021: “De kleur van joggingbroeken en hoop”
Kleureninstituut Pantone voorspelt zoals elk jaar de kleurtrends voor het komende jaar. Opvallend: dit keer duidt het instituut niet één, maar twee opperkleuren aan. Keuzestress bij de trendspotters? Hoe het ook zij, in 2021 zullen deze twee verrassend verschillende tinten regeren.
Vaarwel ‘classic blue’: zo heette de kleur die volgens Pantone ons 2020 zou beheersen. Voor volgend jaar staan er niet één, maar twee nieuwe kleuren klaar: ‘Illuminating Yellow’ – een zacht en levendig geel – en ‘Ultimate Grey’ – een licht, sober grijs. ‘Zonneschijn’ en ‘kracht’, zo omschrijft Vogue het duo. Het Amerikaanse magazine klopte aan bij de trendspotters van Pantone om uit te pluizen hoe ze dit jaar de keuze maakten, en waarom ze voor een duo kozen.
(Lees verder onder de foto.)
“We kijken niet gewoon in een glazen bol”, vertelt Laurie Pressman, vicepresident van Pantone. “Wel laten we ons leiden door de psychologie van kleur en het effect ervan op ons gemoed”, zegt Leatrice Eiseman, executive director. “Ons team reist de wereld rond en we delen met elkaar wat er speelt onder de mensen." Daarnaast analyseert Pantone de trends op Instagram, in de media en op de catwalks. Zacht geel en lichtgrijs waren bijvoorbeeld te zien in de shows van Prada, Jacquemus, Gucci, Balmain en Givenchy. “En we onderzoeken op socio-economische vlak wat de noden en dromen zijn van de bevolking.”
(Lees verder onder de foto’s.)
Joggingbroeken en zonneschijn
Het resultaat: twee trendkleuren voor 2021. Een ongewone selectie, maar wel logisch, na zo’n ongewoon jaar. Pantone koos in de eerste plaats voor een duo omdat daar een krachtige symboliek in zit: verbondenheid. “Meer dan ooit beseffen we dat we elkaar nodig hebben. Dat onze connecties met anderen ons kracht en hoop geven”, zegt Pressman. “Twee verschillende kleuren samenbrengen geeft de boodschap dat eenzaamheid voor 2021 geen optie meer is.”
“We konden het verhaal van 2020 en 2021 ook niet in één kleur vatten”, zegt Pressman. Met ‘Ultimate Grey’ verwijzen ze – touché – enerzijds naar de joggingbroeken waarin we dit jaar leven. “We zijn niet van plan om die broeken eeuwig te blijven dragen, maar hebben ze wel aanvaard als deel van onze levensstijl nu.” Anderzijds is het de kleur van steen en rots, kracht en standvastigheid: iets waar elk van ons nu naar hunkert. ‘Illuminating Yellow’ is dan weer de kleur van hoop. “Het gevoel dat je hebt wanneer de wolken wegtrekken op een zonnige dag”, zegt Eiseman. “Dat gevoel is essentieel, nu meer dan ooit.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Frankrijk wil mensen die bij Shein shoppen een boete laten betalen
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Wie hip wil zijn, draagt nu vintage Roberto Cavalli: Tiany Kiriloff tipt hoe je zo’n designermerk goedkoper scoort
Aan designertassen en -kleding hangt een stevig prijskaartje. Gelukkig is er de tweedehandsmarkt en die boomt. Vooral het merk van de zopas overleden designer Roberto Cavalli valt nu in de smaak. Maar hoe en waar scoor je zijn items? Fashionista, modejournaliste én vintagejunkie Tiany Kiriloff deelt haar beste tips: “Pas op met platformen zoals Vinted.” -
-
Van kaaklijn om U tegen te zeggen tot ‘hunter eyes’: hoe onschuldig is ‘looksmaxxing’, de nieuwe online trend voor jongemannen?
-
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
Een Belgische vrouw op vijf zou vijf jaren van haar leven inruilen voor een perfect lijf en uiterlijk. Dat blijkt uit een onderzoek van Dove. En het grootste gevaar is nog op komst, waarschuwt het verzorgingsmerk. “Onderscheiden wat echte schoonheid is en wat door AI is gemaakt, zal moeilijker worden.” Het merk onderneemt nu stappen om die evolutie tegen te werken. -
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
Ben jij een lente, zomer, herfst of winter? Let op: het gaat hier niet om seizoenen, wel om welke kleuren je staan. Dat ontdek je in ruil voor zo'n 200 euro na een ‘kleuranalyse’ bij een expert — nu weer een ware rage. Een goed middel om slimmer te shoppen of quatsch die je kleerkast beperkt? We spreken een believer en een non-believer. “Bij de juiste tint oogt je blik meteen frisser. Je gebit ook.” -
PREMIUM
“Zodra je oestrogeen daalt, verliest je huid stevigheid.” 20, 30, 40 of 50+: expert tipt de beste huidverzorging per leeftijd
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Fietsen maakt het erger en cafeïne is een remedie: dermatoloog deelt oplossingen voor de 4 fasen van cellulite
Acht op de tien vrouwen hebben cellulite: doodnormaal, en toch schamen velen zich erom. Zeker nu het blotebenenweer nadert. Volgens dermatoloog dr. Ilan Karavani valt er aan sinaasappelhuid iets te doen, al vraagt elke fase om een andere remedie. En wanneer je start met smeren maakt een groot verschil. Van caffeïnecrèmes tot een middel dat 1.600 euro kost: dit zijn alle oplossingen op een rij. -
PREMIUM
Onze redactrice gaat undercover bij de BV-kapper van Pommelien Thijs: “‘Graag een glaasje bubbels?’ Het is 10 uur ’s óchtends”
“Naast mij gooit een twintiger achteloos haar Delvaux-handtas op de grond.” Kapsalon Atelier Geraud in Antwerpen is geliefd onder de ‘Instagram-beau monde’ en ook Pommelien Thijs is er kind aan huis. Onze redactrice vlijt zich neer tussen de influencers: betaalt ze er als onbekende Vlaming met plezier 288 euro voor wat ze krijgt? “De coloriste stelt me een goedkopere optie voor.” -
“Zodat onze kinderen niet hetzelfde moeten ervaren.” Wendy en Callie creëren slim product voor Belgen met krul- of kroeshaar
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerEmma Andersen