Corona legt tv-kok Jeroen De Pauw geen windeieren: "Van 30 naar 3.000 aperitiefzakjes per week"

Door de coronamaatregelen moest tv-kok Jeroen De Pauw zijn restaurant Canapé in Tervuren sluiten. Hij ging op zoek naar een alternatief en opende een winkel met aperitiefhapjes in zijn restaurant. En dat blijkt een succes, ook zijn “aperobags” verkopen als zoete broodjes. 

Op 19 januari dit jaar opende tv-kok Jeroen De Pauw zijn nieuwe restaurant Canapé aan de Panquinkazerne in Tervuren. In maart moest hij zijn zaak alweer sluiten door de eerste lockdown. In oktober kwam er dan een tweede lockdown voor de horeca. Zijn nieuwe restaurant is dus nog niet veel open geweest dit jaar. Daarom ging hij op zoek naar alternatieven. 

Foodmarket met aperitiefspullen

“Tijdens de eerste lockdown hadden wij een take-away aperitiefconcept bedacht, maar nu wilden we iets anders doen. Daarom zijn we gestart met een winkel, een soort foodmarket met allemaal leuke dingen om te aperitieven. Die is elke zaterdag open”, aldus Jeroen De Pauw. “Ik ben ambassadeur van de streekproducten, dus de meeste dingen die we verkopen komen uit de buurt. We hebben lokale bloemen, lokale biertjes, lokale gins, … Alles zoveel mogelijk vanuit Tervuren en omstreken.” 

De verkoop van de aperobag is enorm hard gestegen tijdens corona, aperitieven is zowat het enige wat we nog kunnen
Jeroen De Pauw

Enkele jaren geleden ontwikkelde Jeroen De Pauw ook al de “aperobag”, een zak vol met aperitiefspullen zoals onder andere crackers, salsadips, chips en een flesje wijn of cava. “De verkoop van die aperobag ontzettend hard gestegen tijdens corona”, vertelt Jeroen. “In het begin deden we 30, 40 zakken per week en nu zitten we aan 2.000 tot 3.000 zakken per week. Mensen mogen niet meer op restaurant of café, aperitieven is zowat het enige wat we kunnen.” 

Ondernemen

Corona is dus niet zo heel erg nadelig geweest voor de tv-chef: “Nadelig, neen, maar ondernemen is nog altijd een werkwoord. Je moet altijd iets nieuws zoeken om te doen. We hadden natuurlijk liever het restaurant blijven doen moet ik eerlijk zeggen, we missen wel de sfeer en stress van de service. Maar ik ga zeker niet klagen, er zijn mensen die het erger hebben dan wij. Een crisis schept nieuwe mogelijkheden, wij hebben die genomen en zijn met iets helemaal nieuw begonnen. We zijn een heel nieuwe weg ingeslagen en met succes.” 

Meest gelezen