Automagnaat Roland D’Ieteren (78) overleden aan corona
Roland D’Ieteren is op 78-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Dat schrijft ‘La Libre’. Hij stond dankzij zijn auto-imperium bekend als een van de rijkste Belgen. Maar tegelijk bleef hij immer discreet.
D’Ieteren is een Brussels familiebedrijf dat sinds 1805 in auto’s grossiert. De vader van Roland zette rond de jaren ‘50 de stap om Volkswagens en Porsches in te voeren in ons land. Daarna zouden nog Audi (1974), Seat (1984), Skoda (1992), Bentley (2000) en Lamborghini (2001) volgen.
Roland werkte vanaf 1972 tot aan zijn pensioen in 2016 voor D’Ieteren. De automagnaat viel op met enkele gewaagde keuzes. Zo nam hij in 1999 Belron over, het bedrijf achter Carglass. De stap naar de autobeglazing zou het bedrijf uiteindelijk geen windeieren leggen. Dankzij de verkoop van autoverhuurbedrijf Avis Europe incasseerde de groep een flinke som geld waarmee opnieuw geïnvesteerd kon worden.
In 2006 speelde D’Ieteren een belangrijke rol bij het openhouden van de Audi-fabriek in Vorst. Drie jaar later zou hij tot baron gekroond worden. Op de lijst van rijkste Belgen prijkte D’Ieteren vorig jaar op de 26ste plaats, met een geschat vermogen van 1,1 miljard euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerronny cuypers
Anita Van daele
roger landeloos
Johnny Red
Rob Wever