‘Apple zal niet nalaten Facebook en Google uit de App Store te gooien indien privacy niet wordt gerespecteerd’

Het Amerikaanse techconcern Apple voert zijn strijd voor gegevensbescherming tegenover zijn concurrenten verder op. In een interview met de Franse zondagskrant Le Journal du Dimanche (€) zegt Craig Federighi, de vice-president van Apple, dat zijn bedrijf niet zal nalaten bedrijven als Facebook en Google uit de App Store te verwijderen, indien deze giganten zich niet op dezelfde lijn zetten als Apple, inzake respect voor de privacy.

‘Privacy moet tegen elke prijs worden beschermd’, zegt Federighi. ‘De uitdaging voor Apple en andere techbedrijven, maar vooral voor overheden in de Europese Unie en over de hele wereld, is om steeds veeleisender normen te ontwikkelen’, voegt de manager er aan toe. ‘Ik ben ervan overtuigd dat andere spelers zullen reageren zoals het moet.

‘Sommige van onze klanten vinden dat het verzamelen van gegevens de prijs is die de consument voor hun gratis diensten moet betalen. Wij denken exact het tegenovergestelde. Wij bewijzen dat buitengewone producten kunnen worden aangeboden, terwijl de privacy gerespecteerd wordt.’

Craig Federighi, vice-president Apple

De Amerikaan, die verder elk ‘conflict’ tussen zijn bedrijf en zijn concurrenten ontkent, verwelkomt ondertussen het Europese leiderschap op dit gebied.

De ID for Advertisers of een identificatiemiddel voor adverteerders

In juni 2020 had Apple aangekondigd dat de volgende versie van zijn besturingssysteem iOS 14 een functie zou toevoegen, die app-ontwikkelaars zou verplichten gebruikers te informeren dat hun applicatie een IDFA bevat. Dat is de afkorting voor ID for Advertisers of een identificatiemiddel voor adverteerders.

Een van de bedrijven die dat niet ziet zitten is het sociale netwerk Facebook. Volgens het bedrijf van Mark Zuckerberg zal deze verandering een aanzienlijke impact hebben op het Audience Network. Dat netwerk wordt door duizenden ontwikkelaars gebruikt om advertenties te ontwikkelen voor verschillende applicaties. Omdat de inkomsten via iOS met tot wel de helft kunnen dalen, overwoog Facebook zelfs om Audience Netwerk voor iPhones en iPads stop te zetten.

Daarom besloot Apple die specifieke update uit het pakket te houden en hem pas in 2021 te lanceren. ‘We willen ontwikkelaars de kans geven om de nodige veranderingen uit te voeren en begin volgend jaar komt de mogelijkheid er’, klonkt het in een blogpost.

Meer