Juwelen enkel voor vrouwen? Daar gaat dit inclusieve Belgische merk lijnrecht tegenin
Zijn juwelen een exclusieve vrouwenzaak? Niet als het van ontwerpster Janne Lauwers (26) afhangt. Haar motto: genderneutraal is het nieuwe normaal. Daarom richtte ze het nieuwe label ‘JEAN’ op en maakt ze juwelen voor iedereen die ze dragen wil: cis-vrouwen, cis-mannen, transgender personen en non-binaire personen. “Je koopt kledij en sieraden om je mooi te voelen, het maakt toch niet uit wat je gender is?”
Door corona waren veel mensen technisch werkloos dit jaar. Dat leidde bij sommigen tot verveling én vervolgens tot een boost in creativiteit. Zo ook bij Janne Lauwers. “Tijdens de eerste lockdown verveelde ik me te pletter. Een hele dag stilzitten in de zetel? Niets voor mij. Zo kwam ik op het idee om juwelen te maken voor mezelf. Na ùren zoeken op het internet naar goede materialen, had ik enkele stuks in elkaar geflanst. Ik was best trots op het resultaat, dus plaatste ik een foto op Instagram. En voor ik het wist, was de boel ontploft. Al mijn vrienden en volgers vroegen of ik ook een ketting of armband voor hen wou maken. En ik dacht: ‘awel ja, ik heb er toch de tijd voor’. (lacht) Zo is de bal aan het rollen gegaan.”
“Veel kledingmerken verkopen al uniseks collecties of genderneutrale kleding, maar bij juwelen zie ik dat zelden
Juwelen voor iedereen
Ondertussen is het geëscaleerd tot een een uit de hand gelopen hobby. Sinds juli maakt Janne juwelen in bijberoep voor haar eigen label ‘JEAN’. Allemaal met de hand, in haar appartement. “Ik gebruik vooral zoetwaterparels, glaskraaltjes en stainless steel”, vertelt ze. Het resultaat fotografeert ze en post ze op Instagram om te verkopen. Voor de fotoshoots werkt ze niet alleen met cisgender vrouwen (een cisgender persoon is een persoon wiens genderidentiteit overeenkomt met diens toegewezen geslacht bij de geboorte, nvdr.), maar ook met cisgender mannen en non-binaire modellen.
(Lees verder onder de foto.)
“Een bewuste keuze”, zegt Janne. “Veel kledingmerken verkopen al uniseks collecties of genderneutrale kleding, maar bij juwelen zie ik dat zelden. Een cisgender man met een ketting en oorbellen wordt nog vaak scheef bekeken. Dat is toch superjammer? Mensen kopen kledij en sieraden om zich mooi te voelen. Het maakt toch niet uit wat je gender is? Iedereen heeft het recht om goed in z’n vel te zitten."
“Wat me ongelofelijk heeft geraakt, is het verhaal van Julio Farnese. De ouders van Julio hebben die uit het huis gezet om Julio’s gender en idealen. Ik vond dat zo erg en het was een persoonlijke trigger om zelf m’n steentje bij te dragen om het taboe en onrecht de wereld uit te helpen. Daarom kies ik ook voor non-binaire modellen zoals Julio. Op die manier hoop ik dat iedereen zich welkom voelt bij mij en dat er geen drempel is om iets te bestellen. En hopelijk zullen vele andere labels mijn voorbeeld volgen.”
(Lees verder onder de foto.)
Momenteel kan je enkel kettingen, armbanden en oorbellen kopen door Janne een privéberichtje te sturen op Instagram. Prijzen starten vanaf 20 euro voor een oorbel en gaan tot 50 euro voor een ketting. Begin volgend jaar komt er ook een webshop aan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
PREMIUM
Charlotte, dochter van de baas, wordt nu CEO van modebedrijf Bel&Bo: “Ons horrorjaar was een leerschool voor me”
“Het is nooit het perfecte moment om een bedrijf over te nemen. Daar ben ik het bewijs van.” In de Belgische mode neemt een nieuwe generatie de leiding. Bij Bel&Bo stapt CEO Michel Delfosse op en neemt zijn dochter, Charlotte (35), het roer over. Schipperend tussen traditie en vernieuwing, tussen ambitie en moederwarmte. Hoe vindt ze haar eigen weg? “In 2018 was ik hier nog niet klaar voor.” -
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
Dé modemaand van het voorjaar begon in New York, ging naar Madrid, Londen en Milaan en eindigde gisteren officieel met Paris Fashion Week. Het doel: ons een glimp geven van de mode voor de komende herfst en winter. Van de terugkeer van 'boho chic’ tot veel bloot, tepels en fel benadrukte tailles: moderedacteur David Devriendt overloopt de trends die je wil onthouden. -
-
Een wondermooie vrouw, maar is ze echt? Bekend merk belooft nooit met AI te werken voor hun advertenties
-
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
Dries Van Noten maakt plaats voor nieuw talent, maar de unieke ontwerpen van de wereldberoemde Belg vergeten we nooit. Drie superfans onthullen waarom hun kast ondanks de pittige prijskaartjes vol Dries hangt: de onzichtbare waarde die je met een item van hem in huis haalt. En we mogen hun favoriete stuks zien. “Als ik ze niet meer zou dragen, zou ik ze bijhouden als kunstobject.” -
Wie hip wil zijn, draagt nu vintage Roberto Cavalli: Tiany Kiriloff tipt hoe je zo’n designermerk goedkoper scoort
Aan designertassen en -kleding hangt een stevig prijskaartje. Gelukkig is er de tweedehandsmarkt en die boomt. Vooral het merk van de zopas overleden designer Roberto Cavalli valt nu in de smaak. Maar hoe en waar scoor je zijn items? Fashionista, modejournaliste én vintagejunkie Tiany Kiriloff deelt haar beste tips: “Pas op met platformen zoals Vinted.” -
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
Deze 10 goedkope beautyproducten worden ook gebruikt door professionals: “Contouren was nog nooit zo makkelijk”
Cosmetica hoeft niet duur te zijn. Dat bewijst onze beautyredactrice Sophie. Ze tipt tien toppers voor je huid én je portemonnee. “Deze vloeibare oogschaduw is dé favoriet van professionals en met reden.” -
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
Sociale media staat er tegenwoordig vol mee: video’s waarin mensen met een luizenkam, pincet of hun vingernagels komaf maken met haarschilfers. De een vindt het wansmakelijk, de ander fascinerend om naar te kijken. Toch is op die manier van je schilfers afraken géén goed idee, zegt dermatologe Griet Voet. “Het kan leiden tot meer schade aan de huid.” -
NINA lanceert Moederdagcollectie met Bel&Bo: dit zijn de favorieten van de mode-experts. “Roze is de nieuwe ‘neutral’”
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRuben Beylemans
piet devlieger