AFP and licensors

Brexit kan onze bedrijven 1 miljard euro aan invoerrechten kosten: vooral slecht nieuws voor autosector en landbouw 

Als er een brexit komt zonder akkoord, dan zouden Belgische bedrijven bijna 1 miljard euro aan Britse invoerrechten moeten betalen op een uitgevoerde goederenwaarde van 18,1 miljard euro. Dat blijkt uit nieuwe berekeningen van de federale overheidsdienst Economie.

De federale overheidsdienst Economie heeft nieuwe berekeningen voor de verwachte invoerheffingen die de Britten zullen heffen op Belgische bedrijven. Die zouden neerkomen op 935 miljoen euro op jaarbasis, dat is een gemiddelde van 5 procent. 

De autosector wordt het zwaarst getroffen. Voertuigen zijn goed voor ruim één vijfde (21 procent) van onze uitvoer en de sector zou maar liefst 34 procent moeten betalen van alle Britse invoerrechten (315 miljoen euro). Voor onze meest uitgevoerde personen- en vrachtwagens zou het Britse invoerrecht 10 procent bedragen. Net zoals de EU heft het VK hoge invoerrechten op buitenlandse landbouwproducten. Hierdoor torst de  primaire sector 41 procent van alle Britse invoerrechten. Aardappelproducten zijn hierbij voor ons land het belangrijkst. Ook onze chemische en farmaceutische industrie moet flink betalen als het goederen naar het Verenigd Koninkrijk uitvoert. De sector levert 18 procent van onze uitvoer naar het VK en zou daar dan naar schatting jaarlijks 47 miljoen euro voor moeten betalen.

De Britse regering publiceerde in mei een nieuwe lijst met douane­tarieven die bij een harde brexit in voege treden. Die tarieven vallen nadeliger uit voor belangrijke exportproducten die vanuit ons land vertrekken.

Dubbele schade

De gesprekken over een handelsakkoord tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk blijven intussen doorgaan. De nieuwe cijfers bewijzen dat de economische gevolgen voor Belgische en andere Europese bedrijven groot zullen zijn. Maar de Britten zelf zullen een no deal het meest voelen, zowel in hun invoer als in hun uitvoer. 

De Britse premier Johnson wuift doemvoorspellingen weg en zegt dat zijn land het in elk geval goed zal doen, of er nu een akkoord komt of niet. Intussen zegt de Amerikaanse minister van Buitenlandse Handel Robert Lighthizer dat hij samen met de Britten een mini-handelsakkoord probeert te sluiten, nog voor president Trump wordt vervangen door de nieuwe verkozen president Joe Biden. De Britten willen dat de Amerikanen hun hoge heffingen op Schotse whisky laten vallen. Omgekeerd willen de Amerikanen dat ze hun eigen rundsvlees en kippen zouden kunnen importeren naar het VK zonder af te hangen van de hoge Europese kwaliteitsnormen die nu in voege zijn. Net die kwaliteitsnormen zijn een belangrijk onderhandelingspunt in de post-brexitonderhandelingen. 

Meest gelezen